Svátek sv. Tomáše mi nabízí příležitost, abych otevřel téma, které už dlouho naši církev trápí. Co má společného sv. Tomáš s kněžími, kteří odešli ze své služby?

Pochybnosti doprovázely sv. Tomáše a pochybnosti mohou potkat každého křesťana a také kněze v jejich službě. Mohou mít ledacos společného. Jen občas se s pochybnosti může potkat řada dalších faktorů a pak už není tak nepochopitelné pochopit odchody. Je třeba vidět tyto odchody s velkou bolestí a také milosrdně. Snad mi někteří čtenáři mohou vytknout proč toto téma, když se diecéze radují z nových kněží. Jsem přesvědčen, že je třeba toto téma odtabuizovat a s velkou radostí za ty mladé dělníky na vinici Páně vzpomenout na ty, kteří neunesli tíhu dne. Nezapomínat na dílo, které vykonaly před tím, než odešli. Odchod nemůže zpochybnit vykonané dílo.

Je pro měl milým překvapením, že jeden z nejzkušenějších českých pastoralistů ve své knize o pastoraci v moderní společnosti připomněl v kapitole o povolání péči o ty, kteří odešli.
Když srovnávám české a polské prostředí katolických teologických fakult, médií atd je vidět, že bratři na severu umí mluvit o těchto odchodech velkorysejším způsobem. Objevila se sociologická studie, která se věnuje příčínám těchto odchodů a také se objevilo toto téma 30.června na setkání Školy formátorů v Krakově. KAI uveřejnila kratkou zprávu, ze které cituji:
"Ztráta víry, emocionální a psychická nezralost, rozdíl mezi očekáváními a skutečností a také pocit osamocení a obtíž ve vztazích s představenými jsou nejčastější důvody opuštění kněžské služby." http://ekai.pl/wydarzenia/x21136/dlaczego-ksieza-odchodza/

Bude mít i česká katolická církev odvahu a energii věnovat se motivům kněžských odchodů a předcházet jim? Nedostatek kněžských povolání přímo volá o tuto reflexi a také o větší péčí o kněze. Snad i kněžský rok přinese zlepšení v této oblasti. Tím nechci říci, že bych byl strádájím objektem volájím o pomoc, ale že vidím příliš mnoho těch, co odešli a ptám se: Museli odejit?

Prosím tedy sv. Tomáše o přímluvu, abychom uměli své pochybnosti přiznat a vyznat a spolu se sv. Řehořem velikým abychom stále více chápali, že "více totiž prospěla naší víře nevěřa Tomášova než víra učedníků".