Možný seriál na téma tradicionalismu a nabízející se souvislosti s extrémismem.
Seriál o tradicionalismu by se chtěl věnovat tomu, jak během posledních 20 let se projevuje v ČR a jak je vnímám médii. Výzvou k tomuto seriálu je pro mě skupina tradicionalistů, kterou jsem potkal svého času v Bohosudově a letos na signalech.cz a také současné rozhovory Vatikánu s lefebristy.
20 let svobody přineslo řadu nových situací. Máme svobodu projevu a ta roste možnostmi technického pokroku. Internet přinesl veliký prostor k vyjádřené svého názoru a tak přibývá nejrůznějších projevů, které často zneužívají svobodu. Dost často jsou spojeny s velkou dávkou arogance a osobního napadání těch, kteří mají jiné názory.
Život ve svobodě přináší i řadu nejistot a tak se začíná víc objevovat snaha o únik do černobílého světa, kde jsou jasná pravidla a jistoty a postupně takto vzniká gheto těch, kteří jsou přesvědčeni s správnosti svého názoru. Pokud jsou bojovné povahy zejména v mladším věku často nesmiřitelně bojují s nositeli jiných názorů. A někdy ve své "provozní slepotě" jsou schopni odsuzovat kohokoliv včetně biskupů.
Zajímavý příklad tradicionalistického "výpadu" lze najít i v zahraničí, kde např. byly němečtí biskupové odsuzování za své členství v Rotary klubu: kardinál Karl Lehmann, předseda Německé biskupské konference je členem Rotary Clubu Freiburg-Zähringen; biskup Algermissen z Fuldy je čestným členem Rotary Clubu Bielefeld - Süd; arcibiskup Hans-Josef Becker z Paderbornu je členem Rotary Clubu Paderborn - Kaiserpfalz. Světící biskup Karl-Heinz Wiesermann je členem Rotary Clubu Menden/Sauerland. Biskup Reinhard Marx z Trieru je členem Rotary Clubu Paderborn.
Katolický týdeník v čísle 6 letos píše:
Přijmou tradicionalisté 2. vatikánský koncil?
Přestože Kněžské bratrstvo sv. Pia X. dlouhodobě bojkotuje ekumenické hnutí, přinesl jeho čtyřem biskupům letošní Týden modliteb za jednotu křesťanů nemalý dárek: zrušení jejich exkomunikace.
Toto papežovo ekumenické gesto přišlo právě v době, kdy si církev připomíná 50 let od vyhlášení 2. vatikánského koncilu. Ovšem svůj vztah k poslednímu koncilu Bratrstvo dosud nevyjasnilo. Proto sílí hlasy, aby tradicionalisté jasně deklarovali svou loajalitu k učení katolické církve. Ostatně Benedikt XVI. sám vyzval minulý týden biskupy, vůči nimž projevil velkorysost sejmutím exkomunikace, aby odpověděli jednoznačným přijetím 2. vatikánského koncilu i papežské autority.
PO VZORU JANA PAVLA II.
Své prohlášení vůči papežově vstřícnému gestu vydali i němečtí biskupové. Podle nich by se měli lefebvristé (jak bývá toto kněžské sdružení označováno podle odpadlého biskupa Marcela Lefebvra) přihlásit výslovně i ke koncilní deklaraci „Nostra Aetate" o poměru církve k nekřesťanským náboženstvím. Důvodem je čerstvá aféra kolem kontroverzních výroků Richarda Williamsona o plynových komorách a zpochybňování holokaustu, která klade nad ochotou Bratrstva smířit se s církví otazníky. „Vyjadřujeme zřetelné a velké očekávání i naléhavou prosbu, aby v rozhovorech s těmito čtyřmi biskupy a Bratrstvem sv. Pia X. byla naprosto jasně a věrohodně vyjádřena jejich věrnost 2. vatikánskému koncilu a zvláště k deklaraci ,Nostra Aetate', jejíž naléhavé úkoly papež Jan Pavel II. ve svém dlouhém pontifikátu tak vytrvale a požehnaně přijímal za své," zdůrazňují němečtí biskupové.
VEŘEJNÉ POKÁNÍ?
K této kauze se rovněž vyjádřili představitelé římskokatolické církve v ČR. „Rozhodnutí papeže Benedikta XVI. vyhovět žádosti exkomunikovaných biskupů o zrušení trestu, který nastoupili automaticky poté, co přijali biskupské svěcení z rukou arcibiskupa Lefebvra bez souhlasu papeže, chápu jako výsledek papežova úsilí o jednotu církve," napsal předseda ČBK a moravský metropolita Jan Graubner. Zároveň však upozorňuje, že z tohoto papežova zrušení trestu nevyplývá církevní schválení Kněžského bratrstva sv. Pia X. a jeho názorových postojů. Je to prý jen důležitý krok k řešení dalších otázek. Rovněž pražský kardinál Miloslav Vlk tuto událost obsáhle komentuje na svém webu www. kardinal.cz. Zmiňuje zde i předchozí jednostranné vstřícné kroky papežů Benedikta XVI. a Jana Pavla II. vůči lefebvristům. Svůj příspěvek končí slovy: „V první církvi bylo schizmatikům vracejícím se do církve ukládáno veřejné pokání. V případě lefebvristů jsem o takovém pokání za škody, které církvi způsobili, neslyšel."
Autor textu: Zikmund, Martin T.
DominikO: Díky za uznání. Beru dost vážné výzvu přítomnosti na netu. Diasporní pastorace a jezuitská výchova snad dávají dobrý základ pro tuto službu zejména dar rozlišování duchů. <br />
<br />
Jiří Zajíc: velké díky za příspěvek. <br />
<br />
Objevilo se několik velmi podnětných článečků Aleše Opatrného, které jsou pro mě dokladem toho, že skupina (ne) mírných nebo tradicionalisticky nebo integristicky laděných je něco jako vrchol ledovce. <br />
<br />
<a href="http://www.pastorace.cz/index.php?typ=clanky&sel_id=1172" target="_blank">http://www.pastorace.cz/index.php?typ=clanky&sel_id=1172</a>
"Objevilo se několik velmi podnětných článečků Aleše Opatrného, které jsou pro mě dokladem toho, že skupina (ne) mírných nebo tradicionalisticky nebo integristicky laděných je něco jako vrchol ledovce."<br />
<br />
Spíš jsou špička ledovce, kterou lodníci usekli, tím však loď hereze před potopením nezachrání.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.