Papež František pojmenovává dosti trefně diagnozu nejen katolické církve. Naposledy v souvislosti s prevencí zneužívání, kdy pojmenovává jeden z kořenů jako zneužívání moci, klerikalismus.
Tato nemoc napadá v různé míře i české luhy a háje. Jde o to, že pro řadu kleriků je stále obtížné vést dialog a nepodléhat izolaci funkce řízení svěřené oblasti. Klasik říká, že když chcete poznat člověka, svěřte mu funkci a uvidíte co je v něm.
Sám mívám máslo na hlavě, když reflektuji některé své rozhodovací mechanismy. Dlouhodobě se snažím o praxi rozlišování duchů, modlitbu za důležitá rozhodnutí, naslouchání atd. Za poslední čtyři roky jsem řadu složitých situací mohl také řešit na psychoterapeutickém sebezkušenostním výcviku. Nepřepokládám, že každý nositel služby a daru vedení a řízení by musel projít nějakým výcvikem. Je ale vidět nezřídka situace, kdy rozhodovací mechanismy připomínají spíše feudální období církve než pokoncilové synodální společenství církve 21. století.
Kardinál Martini krátce před úmrtím v roce 2012 pronesl slova o zpoždění církve 200 let. Kolik je to v české kotlině jen Bůh ví. Žijeme již 30 let ve svobodě, ale kolik se toho změnilo. Jak třeba fungují farní rady, jak se třeba používá etický kodex tam, kde je to užitečné atd.
Na webu pastorace.cz jsem našel užitečnou úvahu o tom, jak chceme mít poslední slovo a jak umíme naslouchat. Jo jo. Se to řekne. Kolik vznešených slov a kázání jsem slyšel a kolik krásných projevů četl. Ale jen pp František mě přesvědčuje o své integritě, že za jeho slovem stojí čin a to často i v bolestných situacích. A také umí přiznat, že se zmýlil. Je to hodně o tom, jak roste moje víra, pochopení církve a vztahů k bližnímu. A to bývá téměř věcí zázraků a milosti, když se podaří dělat významné kroky a krůčky na této cestě. Dost často býváme zapouzdřeni ve svých předpokladech, konstruktech a zkušenostech. Vidět trám v oku svém bývá dosti těžké. Jak často jsme zapouzdření ve svých výchovných zkušenostech, komplexech a dalších věcech. Když je někdo technicky nebo ekonomicky zaměřen, dost často je tím ovlivněn ve svém dalším uvažování. Když je někdo z Vysočiny např. bývá dosti zemitý a mívá tzv. selský rozum. Třeba takový politik Jurečka se rád odvolává na svoji zkušenost zemědělce. A bývá vcelku úspěšný. Jak to dopadá s funkcí u mladého muže, ovlivněného zemědělskou praxí může ukázat čas. Mám tím na mysli vcelku konkrétní osobu nesoucí odpovědnost za Signály.cz.
Rozlišování nebývá lehký proces. Zorat pole nebo zavorat úrodu bývá dosti lehké.
Pozn. Trocha nápovědy:
https://www.pastorace.cz/clanky/jsme-lepsi-nez-ti-druzi
https://www.pastorace.cz/tematicke-texty/zneuzivani-je-dusledkem-autoritarskych-postoju-v-cirkvi
tak nějak synodálně: Kráčel s nimi“
Na prvním místě závěrečný dokument synody reflektuje situace, v nichž žije dnešní mládež, a poukazuje na její silné stránky i problémy. Klade důraz na empatický dialog, vedený s pokorou, trpělivostí a ochotou naslouchat, jako na předpoklad rozhovoru s mladými. Mladí lidé chtějí být „vyslechnuti, uznáni a doprovázeni“ a přejí si, aby jejich hlas zazníval také v církevním a sociálním prostoru. Církev ne vždy dostála těmto požadavkům, uznává synoda, kněží a biskupové zavalení mnoha povinnostmi nenecházejí vždy čas pro službu naslouchání. https://www.cirkev.cz/cs/aktuality/181105zaverecny-dokument-synody-o-mladezi
Doprovázet, rozlišovat a integrovat. Uvedení do pastorální antropologie, Ambros Pavel, Centrum Aletti 2017
Podněty papeže Františka nemohou zakrýt inspiraci ignaciánské spirituality. Slova doprovázet, rozlišovat a integrovat se čím dále tím více stávají součástí církevního slovníku. Vychází z duchovních cvičení sv. Ignáce. Je příznačné, že ignaciánské pojetí se dějinám nevnucuje, ale spíše s nimi vede dialog.
O to se pokouší i tato kniha, která hledá světlo pro obnovu pastorace. Tlumočí současné evangelní poselství papeže Františka všem, kteří neztrácí smysl pro zodpovědnost za církev
http://www.areopag.cz/node/10723
napsala jsem 2 křížové cesty nějaké písníčky a dokonila poslední knihu těd budou jen kuchařky recepíky jeden na fezbuku a nějaké jsem vymyslela na Pradliska už je dobře napsala dost knich ted bude jen sem tam nějaké kuchařké recepíky a nějaký zažitek s mého života dojela dřív styct má jít na jake si vyšteření na nakoupene až do pátku jdu do Hrušky za 1.000kč k 55narozeninám jdeme tam v neděli a nakoupim na víkend a všecko povedlo i dopsat tu 82nbo 72 knihu víc nebude ta 83 nebo 73 bude jen tak protože zaznamová kniha je vlastně zadarmo jen par samolepek do koupila a já koupila jen za 19kč samoletky do kuchařkých recepíku mám i spacené dluhy jen koupila doplnky vitaninové a paralen něco zase leze ale byla ranno objednat ten darkový koš v usla brzo i jak dojela těd taky se prostala
no Pán Ježíš dostal na posledy ružičky žluté velké a buchta a jídlo vedlo manka místo kvítka dostala dž nakup na Hrobice a čičaček 3 balení granulek a už dloho nic nedostane jen tentris adt čiče taky jeden balík granulek a jen mikaše něco víc ne
budou jen kuchařké recepíky a jen něco osobního z mého života sem tam na ten tyden mám vyčerpéne s potravinové to koupila v Luhačovích jak byla budou kuchařké recepíky sem tam a něco moje z ného života
napsala jsem modlitbu poslední svoji literu milodrdeství no já za co jdu zítra pro balík =darkovy koš pro tatku k narozeninám za 1.000kč v Hrušce i jsi tam pak nakoupim ale nic nebude to je má poslední modlitba jsem rada já za hodně věcí takto děkovat dnes ani prochazku nechce jít byla včera až kapličky v Budách ve Vlčnově
napsala pár kuchařkých recepíku no mam je fezbuku jen ty budou něco s mého života nic vic
napsala jestě jednu modlitbu Lauracii a tagram jsem uděla jeden a jeden kuchařký recepík jsem napsala těd
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.