Zaujala mě tato otázka řešící se na různých místech internetu. Dostupné úvahy mluví o riziku porušení zpovědního tajemství, o potřebě setkání tváří v tvář, ale bylo by malé ale. 

Nauka o svátostech má svůj vývoj, své dogmatické a katechismové formulace. 

Svého času Tomáš Špidlík řekl, že tak jak je vyslyšena každá modlitba tak je vyslyšena i prosba za odpuštění hříchů a to pro nepokřtěného. Pokud si to dobře pamatuji. 

Nyní papež František říká: 

„Viem, že mnohí z vás na Veľkú noc chodíte na spoveď, aby ste sa znovu stretli s Bohom. Mnohí mi však dnes povedia: „Ale otče, kde môžem nájsť kňaza, spovedníka, veď sa nemôže vychádzať z domu? Ja sa však chcem zmieriť s Pánom, chcem, aby ma objal, aby ma objal ako Otec... Čo mám robiť, ak nenachádzam kňaza?“ - Rob to, čo hovorí Katechizmus. Je to veľmi jasné:

Ak nenájdeš kňaza, aby si sa vyspovedal, hovor k Bohu, tvojmu Otcovi a povedz mu pravdu: „Pane, vyviedol som toto, toto a toto... Prepáč mi“ a pros o odpustenie s celým srdcom, so skutkom ľútosti a sľúb mu: „Neskôr sa vyspovedám, no teraz mi odpusť“. A v tej chvíli sa vraciaš do Božej milosti.

Ako nás to učí Katechizmus, ty sám môžeš pristúpiť k prijatiu Božieho odpustenia, keď nemáš po ruke kňaza. Pomyslite: teraz je tá chvíľa! A toto je ten správny moment, vhodný okamih. Dobre si vykonajme úkon ľútosti, a takto sa naša duša stane bielou ako sneh.“

Svätý Otec sa odvoláva na príslušné články Katechizmu Katolíckej cirkvi: „Medzi úkonmi kajúcnika je na prvom mieste ľútosť. Je to «bolesť duše nad spáchaným hriechom a jeho zavrhnutie s predsavzatím viac nehrešiť» (KKC 1451). Katechizmus tu cituje Tridentský koncil. Ďalej hovorí o účinkoch dokonalej ľútosti:

„Keď ľútosť pochádza z lásky k Bohu milovanému nadovšetko, volá sa „dokonalá“ (je to ľútosť z lásky – caritatis contritio). Takáto ľútosť odpúšťa všedné hriechy; dosiahne aj odpustenie smrteľných hriechov, ak zahŕňa pevné predsavzatie pristúpiť k sviatostnej spovedi, len čo to bude možné“ (KKC 1452).

To znamená, že hoci ešte len čakáme na najbližšiu možnosť prijať rozhrešenie od kňaza, úkonom dokonalej ľútosti sa nám už v tej chvíli dostáva odpustenie. Potvrdil to už Tridentský koncil, ktorý uvádza, že ľútosť sprevádzaná predsavzatím vyspovedať sa „zmieruje človeka s Bohom už prv než reálne túto sviatosť prijme“ (Doctrina de sacramento Paenitentiae, 4. kap.).

-zk, jb-

20 marca 2020, 12:52

https://www.vaticannews.va/sk/papez/news/2020-03/papez-v-nudzi-bez-spovednika-si-vzbudme-dokonalu-lutost.html?fbclid=IwAR00LtnYxyk99ZQ4Wzjh0eVzUbCAs5idn-j9f4g_pAdgd9M2dzjW5tAHQRM

 

Další nápovědu nabízí kardinál Dominik Duka na svém facebookovém profilu: 

Bohoslužba "na dálku", "on-line" mše sv. má opravdu smysl a svou sílu. Posuďte sami úryvek z dnešního evangelia, kdy Ježíš UZDRAVUJE NA DÁLKU. Proto se na vás všechny opět těším zítra v 7.15 při společném slavení mše sv. živě zde na mém profilu!

„Pane, přijď, než moje dítě umře!“ Ježíš mu řekl: „Jen jdi, tvůj syn je živ.“ Ten člověk uvěřil tomu slovu, které mu Ježíš řekl, a šel. Když ještě byl na cestě, přišli mu naproti jeho služebníci a hlásili: „Tvůj syn je živ!“ Zeptal se jich tedy na hodinu, kdy mu začalo být lépe. Odpověděli mu: „Včera v jednu hodinu odpoledne mu přestala horečka.“ Poznal tedy otec, že to bylo právě v tu chvíli, kdy mu Ježíš řekl: `Tvůj syn je živ.' A uvěřil on i všichni v jeho domě. (Jan 4,43-54)

 

Pokud Ježíš mohl uzdravit na dálku, může uzdravit i dnes na dálku (i skrze telefon nebo internet) skrze kněze srdce zkroušené? Nedávám tu odpověď, ale kolikrát praxe předběhla teorii? Psychoterapeuti už využívají internet k rozhovorům, kněží v rámci poradenství, krizové intervence, atd také. Pokud někomu pomůže slyšet slova rozhřešení a lépe prožít svátost smíření lze či nelze?

 

Je tu také velmi kategorický názor velmi mladého kněze:

https://www.cirkev.cz/cs/aktuality/200320liturgie-cz-zpoved-po-telefonu?fbclid=IwAR3DIeP_P5ZZKfPPbx1rgTuBrjxcKLgw2-rqzOqBuf4zHrlu8WuKFqE6W4g