Před pár lety jsem objevil skvělou knihu Draci s dobrými úmysly, Shelley Marshall

https://www.databazeknih.cz/knihy/draci-s-dobrymi-umysly-238783

Během seminární formace a v dalších letech jsem se snažil skrze četbu a seznamování s praxí inspirativních farářů najít odpověď na podobu službu faráře pro 20. reps 21 století. Imponoval mi projekt Hnutí za lepší svět, který je známý spíše v Itálii, Rakousku a Polsku. Jak pojetí pokoncilové církve ovlivńuje pojetí farní pastorace a život farníků. 

Dalším inspirativním projektem obnovy farnosti je italská zkušenost tzv oikos farnost, která v Česku na několika místech inspiruje farní komunitu např. ve Zlíně. 

https://www.farnostzlin.cz/clanek.php?id=277

Třetím inspirativním projektem je vize farnosti, ve které působí jezuiti. 

Projektů může být hodně. Je dobře mít vizi. Pak přijde praxe a setkání představ kněze s realitou dynamiky konkrétní farnosti. Jak si sedne očekávání kněze a očekávání farníků. U mladého kněze na začátku služby může být hodně snaha přetvářet farní komunitu k obrazu svému. Je to neseno zbožným úmyslem vést farníky ke zbožnosti cestou, kterou považuje za nejlepší. Postupně kněz zjišťuje se musí naučit respektovat realitu a podle toho, jak se mu to podaří a jaké prostředky poznání použije začíná nacházet svoji formu služby, trpělivosti a respektu vůči svěřené farní komunitě. 

Realismus, který vychází z propojení víry a poznání resp sebepoznání má různé podoby a někdy i až chyby naučí zkušenosti. Literatury na toto téma v katolické církvi je tuze málo, spíše v odborných publikacích věnované pastoralní teologie tu a tam něco lze najít. 

Objevem pro mě byla zmíněná kniha amerických evangelíků o tom, jak zbožní křesťané při zbožných úmyslech mohou páchat velké škody. 

V komentáři ke knize lze najít objev téměř podobající se objevu Ameriky.

"Každý, kdo pracoval s větší skupinkou lidí – ať už v církvi či v paracírkevních organizacích – zjistil, že jeho efektivní služba vyžadovala mnoho času, úsilí, tvořivosti a trpělivosti. Odhodlání mnoha služebníků narazilo či přímo ztroskotalo na několika jedincích, kteří podkopali jeho autoritu. A to přesto, že jejich srdce bylo zapáleno pro církev. Autor knihy tyto zapálené jedince trefně nazývá „draky s dobrými úmysly“. Autor přináší střízlivý pohled na příčiny problémů ve sborech, odhaluje náznaky manipulace, ukazuje nejčastější chyby při řešení jednotlivých konfliktů a zároveň povzbuzuje k účinné obraně proti manipulaci, zničení a vyhoření kazatele. Práce je pro své obecně platné postřehy užitečná nejen pro kazatele, pastory, starší a vedoucí, nýbrž i pro každého, kdo pracuje v týmu služebníků."

Musím přiznat, že to, co děje v evangelických sborech a napětí je ovlivněno podobou vztahu  pastora a staršovstva a sboru se děje i v katolických farnostech. Ledacos pojmenovala probíhající synoda o synodalitě. A sám musím přiznat že pár katolických draků a dračic jsem potkal a potkávám. A potkal jsem a potkávám řadu farníků, kteří mají zájem a umí vest dialog a farní komunitní život.