Plody cesty

Tato cesta učení zapojí každého z nás na různých úrovních a přinese plody, které se budou u jednotlivých lidí lišit v závislosti na mnoha faktorech.

Nejzřetelnější a nejjasnější výsledky učení jsou:

● budování praktických znalostí o vedení (prostřednictvím četby, prezentací, teorií a vstupů, diskusí, sdílení s ostatními...).
Získání a procvičování dovedností důležitých pro výkon našeho vedení, pro naši práci v týmech a organizacích a pro naše poslání (prostřednictvím zapojení do cvičení v kurzu nebo mezi moduly, aplikace a experimentování na našem pracovišti a v osobním životě).

Další plody mohou obohatit praktický účel této vzdělávací cesty:
Obohacení složky "bytí"31 : Náš rozvoj se neskládá pouze z teorií, modelů a rámců ("vědomostní složka") nebo dovedností, kompetencí a technik ("činnostní složka"). Jako jednotlivci povolaní k vedení musíme rozhodně vykazovat určitou úroveň kompetencí a disponovat daným množstvím znalostí, ale je to náš charakter ("složka bytí"), který se projevuje našimi hodnotami, přesvědčením a sebeuvědoměním, co bude silně určovat způsob, jakým vykonáváme své vedení a žijeme své poslání.

Čtyři dimenze: Otec Kolvenbach (29. generální představený Tovaryšstva Ježíšova) varoval před výhradním zaměřením na pragmatické prvky vzdělání, protože to může snadno izolovat tuto vzdělávací zkušenost do úzké akademické perspektivy, která zastíní ostatní rozměry. Kromě praktického účelu vzdělávání (Utilitas) hovořil otec Kolvenbach (v návaznosti na otce Ledesmu) o tom, že jezuitské vzdělávání je povoláno pomáhat jednotlivcům růst v sociálně-etickém rozměru (Iustitia), v humanistickém rozměru (Humanitas) a v rozměru víry (Fides).
 

1 Schaeffer, L. (2002), The Leadership Journey, Harvard Business Review.
2 Chcete-li se seznámit s ignaciánskou tradicí, doporučujeme vám přečíst si knihu otce Briana Grogana SJ, Sám a pěšky (2009) http://amzn.to/2C4nYS6, shrnutí. o životě svatého Ignáce z Loyoly a adaptaci knihy otce José Ignacia Tellechea. Idigorase, Ignacio, solo y a pie (1986) http://bit.ly/2ys4h4l.

3 Loyolská jezuitská provincie vydala v roce 2013 dokument o leadershipu. Provincie položila několik zajímavých otázek, které vám pomohou zamyslet se nad tématem vedení ještě předtím, než se vydáte na cestu, např. Proč se zamýšlíte nad vedením? Jaký je "váš" příběh? Jaké máte životní plány? Co hledáte? Jak jste dospěli k tomuto úkolu vedení? Kdo vás tímto úkolem pověřil?

4 V podtitulu "Duch za naším studijním plánem" (Iuxta Spiritum Rationis Studiorum) Wlodimir Ledóchowski SJ potvrdil, že konečným cílem jezuitského vzdělávání je pomoci studentům hlouběji poznat a milovat Boha.

5 Možná byste si na tomto místě chtěli založit svůj vlastní deník vedení 

6 Guibert, J.M (2017) El liderazgo ignaciano. Cantabria, España: Editorial Sal Terrae

7 Viz The Global Leadership and Organizational Behavioral Effectiveness Research Program (GLOBE) - Cultural Influences on Leadership and Development, Projekt GLOBE. Advances in Global Leadership, svazek 1, strany 171-233. Viz také práce House, Wright a Aditya, 1997.
8 Allan David Walker, Leader Development Across Cultures, 2006, Journal of Research on Leadership Education.

9 Lozano, J. M. (2016). 9 Lozano, J. M. (2016). Vedení lidí: The Being Component (Složka bytí). Může být duchovní Exercises of Saint Ignatius Contribution to the Debate on Business Education?", DOI 10. 1007/s10551-016-3117-7, Journal Business Ethics, publikováno online.
10 Viz Ex 23 - "Ostatní věci na povrchu země jsou stvořeny pro člověka, a proto je člověk stvořil, aby se mu dařilo." (srov. bytostem, aby jim pomáhaly sledovat cíl, pro který jsou stvořeny".
11 SE [5].
12 Svatý Augustin z Hippo, úryvek z Josiah Hotchkiss Gilbert's, Dictionary of Burning Words of Brilliant Writers (1895) (s. 607).

13 Iriberri, J. L. & Lowney C. (2015) El Camino Ignaciano. Bilbao, España: Ediciones Mensajero
14 Ronald Heifetz a Marty Linsky, "Sacred Heart", výňatek z knihy Leadership on the Line, kapitola 11

15 Viz seznam generálů Tovaryšstva Ježíšova - odkaz
16 "Rozvoj vůdcovství je především osobním rozvojem, což znamená, že musíme jít cestou rozvoje celého člověka". Muff et al. (201). Manažerské vzdělávání pro svět: A Vision for Business Schools Serving People and the Planet (Vize pro obchodní školy sloužící lidem a planetě). Edward Elgar Publishing. (p. 83)

17 San Juan, K. (2012). Vedení a ignaciánská spiritualita: V této souvislosti je třeba připomenout, jak se v této oblasti vyvíjí spiritualita: formace schopností a dispozic ve složitém světě a SE [21].

18 Dardis, J. (2016). Voda v poušti
19 Executive Master in Business Administration
20 Mintzberg, H (2005). Manažeři, nikoliv MBA. Berrett-Koehler Publishers.
21 Nezaměňovat s ignaciánským "způsobem jednání". V tomto kontextu máme na mysli: jakým způsobem budeme tuto cestu vykonávat.
22 SE [18]

23 Španělský výraz (empezar la casa por el tejado), který znamená "začít od konce".

24 Konst. [64] [66] [70] [71] [136] [211] [238] [343] [351] [455] [458] [462] [746]
25 Lowney, C. (2003) Heroické vedení: osvědčené postupy 450 let staré společnosti, která změnila svět. Spojené státy americké. Loyola Press. Abychom byli spravedliví při pohledu do historie, Lowney píše, že Benedetto de Goes zemřel jako neúspěšný

27 Papež František. (2016). Promluva Svatého otce Františka ke členům 36. generální kongregace Tovaryšstva Ježíšova. http://bit.ly/2AwZuEQ.
28 To zahrnuje i duchovní napětí (tj. vlastní spása a spása druhých; společenství a poslání; kontemplace a činnost, cura personalis a cura apostolica...).

29 Iriberri & Lowney, óp. cit.
30 Meloni, óp. cit. (s. 49).

31 Viz Lozano, J. M. (2016). Vedení lidí: Složka bytí. Can the Spiritual Exercises of Saint Ignatius Contribution to the Debate on Business Education?, DOI 10.1007/s10551-016-3117-7, Journal Business Ethics, publikováno online.