I. Pozor na nástrahy na digitálních dálnicích

Naučit se dívat z perspektivy toho, kdo padl do rukou lupičů (srov. Lk 10,36).

Zaslíbená země, kterou je třeba znovu objevit?

7) Sociální média jsou pouze jednou z větví mnohem širšího a komplexnějšího fenoménu digitalizace, což je proces přesunu mnoha úkolů a dimenzí lidského života na digitální platformy. Digitální technologie mohou zvýšit naši efektivitu, podpořit ekonomiku a pomoci nám řešit dříve neřešitelné problémy. Digitální revoluce rozšířila náš přístup k informacím a naši schopnost vzájemně se propojovat za hranice fyzického prostoru. Proces, který probíhal již v uplynulých třech desetiletích, urychlila pandemie. Činnosti, jako je vzdělávání a práce, které se běžně prováděly osobně, lze nyní vykonávat na dálku. Země také provedly významné změny ve svých právních a legislativních systémech a přijaly online zasedání a hlasování jako alternativu k osobnímu jednání. Rychlost, s jakou se šíří informace, mění také fungování politiky.

8) S nástupem webu 5.0 a dalších komunikačních vymožeností bude v příštích letech stále více ovlivňovat naše vnímání reality role umělé inteligence. Jsme svědky vývoje strojů, které pracují a rozhodují za nás; které se mohou učit a předvídat naše chování; senzorů na naší kůži, které mohou měřit naše emoce; strojů, které odpovídají na naše otázky a učí se z našich odpovědí nebo které využívají rejstříky ironie a mluví hlasem a výrazem těch, kteří již nejsou mezi námi. V této neustále se vyvíjející realitě zbývá zodpovědět ještě mnoho otázek8.

9) Pozoruhodné změny, které svět zažil od vzniku internetu, vyvolaly také nové napětí. Někteří se v této kultuře narodili a jsou "digitálními domorodci", jiní si na ni jako "digitální přistěhovalci" stále ještě snaží zvyknout. V každém případě je nyní naše kultura kulturou digitální. Aby se překonala stará dichotomie mezi "digitální" versus "tváří v tvář", někteří již nemluví o "online" versus "offline", ale pouze o "onlife", zahrnující lidský a společenský život v jeho různých projevech, ať už v digitálním nebo fyzickém prostoru.

10) V kontextu integrované komunikace, která spočívá v konvergenci komunikačních procesů, hrají sociální média rozhodující roli jako fórum, na němž se utvářejí naše hodnoty, přesvědčení, jazyk a předpoklady o každodenním životě. Pro mnoho lidí, zejména v rozvojových zemích, je navíc jediný kontakt s digitální komunikací právě prostřednictvím sociálních médií. Mnohem více než v samotném aktu používání sociálních médií jako nástroje žijeme v ekosystému, jehož jádro utváří zkušenost se sociálním sdílením. Zatímco web stále používáme k vyhledávání informací nebo zábavy, k sociálním médiím se obracíme kvůli pocitu sounáležitosti a potvrzení, čímž se z nich stává zásadní prostor, kde dochází ke komunikaci základních hodnot a přesvědčení.

V tomto ekosystému se po lidech žádá, aby věřili v pravdivost prohlášení o poslání společností provozujících sociální média, které slibují například sblížení světa, možnost tvořit a sdílet myšlenky nebo dát každému hlas. Ačkoli jsme si vědomi toho, že tato reklamní hesla nejsou téměř nikdy uváděna do praxe, protože společnostem jde mnohem více o jejich zisky, přesto máme tendenci těmto slibům věřit.
11) Ostatně už když lidé před několika desetiletími začali využívat internet, sdíleli určitou verzi tohoto snu: naději, že digitální svět bude šťastným prostorem společného porozumění, svobodných informací a spolupráce. Internet měl být "zemí zaslíbenou", kde se lidé mohou spolehnout na informace sdílené na základě transparentnosti, důvěry a odbornosti.
Úskalí, kterým je třeba se vyhnout
12) Tato očekávání však nebyla zcela naplněna.

Především se stále potýkáme s "digitální propastí". Ačkoli tento vývoj postupuje rychleji, než jsou naše možnosti mu správně porozumět, mnoho lidí stále nemá přístup nejen k základním potřebám, jako jsou potraviny, voda, oblečení, bydlení a zdravotní péče, ale ani k informačním komunikačním technologiím. To ponechává velký počet marginalizovaných lidí na okraji společnosti.

Kromě toho se stále více prohlubuje "propast mezi sociálními médii". Platformy, které slibují budování komunity a sbližování světa, místo toho prohlubují různé formy rozdělení.

13) Na "digitální dálnici" je třeba si uvědomit několik nástrah, které nám umožní lépe pochopit, jak k tomu může dojít.
Dnes již není možné hovořit o "sociálních médiích" bez ohledu na jejich komerční hodnotu, tedy bez vědomí, že ke skutečné revoluci došlo, když si značky a instituce uvědomily strategický potenciál sociálních platforem, což přispělo k rychlé konsolidaci jazyků a postupů, které v průběhu let proměnily uživatele ve spotřebitele. Kromě toho jsou jednotlivci zároveň spotřebiteli i zbožím: jako spotřebitelům je jim předkládána reklama řízená datya sponzorovaný obsah šitý na míru. Jako zboží jsou jejich profily a údaje prodávány jiným podnikům se stejným cílem. Přistoupením na programové prohlášení společností působících v sociálních médiích lidé také přijímají "smluvní podmínky", které obvykle nečtou a nerozumějí jim. Stalo se populární chápat tyto "smluvní podmínky" podle starého přísloví, které říká: "Pokud za to neplatíte, jste produktem". Jinými slovy, není to zadarmo: platíme minutami své pozornosti a bajty svých dat.

14) Rostoucí důraz na šíření znalostí, dat a informací a obchod s nimi vyvolal paradox: ve společnosti, kde informace hrají tak zásadní roli, je stále obtížnější ověřovat zdroje a přesnost informací, které se šíří digitálně. Přetížení obsahem řeší algoritmy umělé inteligence, které neustále určují, co nám mají zobrazit, na základě faktorů, které jen stěží vnímáme nebo si je uvědomujeme: nejen naše předchozí volby, záliby, reakce či preference, ale také naše absence a rozptýlení, pauzy a rozsah pozornosti. Digitální prostředí, které každý člověk vidí - a dokonce ani výsledky online vyhledávání -, není nikdy stejné jako u někoho jiného. Tím, že vyhledáváme informace v prohlížečích nebo je dostáváme do svého kanálu pro různé platformy a aplikace, si obvykle neuvědomujeme filtry, které výsledky podmiňují. Důsledkem této stále sofistikovanější personalizace výsledků je nucené vystavení dílčím informacím, které potvrzují naše vlastní představy, posilují naše přesvědčení, a tím nás vedou do izolace "filtračních bublin".

15) Online komunity na sociálních sítích jsou "místy setkávání", která se obvykle utvářejí kolem společných zájmů "zasíťovaných jedinců". Přítomní na sociálních médiích jsou oslovováni podle svých specifických vlastností, původu, vkusu a preferencí, neboť algoritmy stojící za online platformami a vyhledávači mají tendenci sdružovat "stejné" osoby, seskupovat je a přitahovat jejich pozornost, aby je udržely online. V důsledku toho mohou platformy sociálních médií riskovat, že jejich uživatelům zabrání ve skutečném setkání s "druhým", který je odlišný.

16) Všichni jsme byli svědky automatizovaných systémů, u nichž hrozí, že vytvoří tyto individualistické "prostory" a někdy podpoří extrémní chování. Agresivní a negativní projevy se snadno a rychle šíří a nabízejí živnou půdu pro násilí, zneužívání a dezinformace. Na sociálních sítích na sebe neustále reagují různí aktéři, často povzbuzeni pláštíkem pseudonymity. Tyto interakce se obvykle výrazně liší od interakcí ve fyzickém prostoru, kde je naše jednání ovlivňováno verbální i neverbální zpětnou vazbou od ostatních.
17) Uvědomění si těchto nástrah nám pomáhá rozeznat a demaskovat logiku, která znečišťuje prostředí sociálních médií, a hledat řešení této digitální nespokojenosti. Je důležité si digitálního světa vážit a uznávat ho jako součást našeho života. Právě ve vzájemném doplňování digitálních a fyzických zkušeností však spočívá lidský život a cesta.
18) Podél "digitálních dálnic" je mnoho lidí zraňováno rozdělením a nenávistí. Nemůžeme to ignorovat. Nemůžeme být jen mlčenlivými kolemjdoucími. Abychom zlidštili digitální prostředí, nesmíme zapomínat na ty, kteří "zůstali pozadu". To, co se děje, můžeme vidět jen tehdy, když se na to podíváme z perspektivy zraněného člověka v podobenství o milosrdném Samaritánovi. Stejně jako v podobenství, kde jsme informováni o tom, co zraněný muž viděl, nám perspektiva digitálně marginalizovaných a zraněných pomáhá lépe pochopit dnešní stále složitější svět.

 

přeloženo programem deepl.

originální text: 
https://press.vatican.va/content/salastampa/en/bollettino/pubblico/2023/05/29/230529g.html