Generace Z už má internetu dost. Mladí touží po světě, který neznají.
Facebook, Instagram, YouTube, TikTok a mnoho dalších aplikací. Bez nich se mladí lidé narození po roce 1996, kteří jsou označováni jako generace Z, už téměř neobejdou. Tento trend se však pomalu mění.
Dnešní dvacátníci a ti mladší už jen stěží znají svět bez sociálních médií. Je možné, že si ještě pamatují doby, kdy se filmy přehrávaly na VHS kazetách, hudba se pouštěla na walkmanech a po škole se hrál fotbal nebo se vysedávalo na plotě dvorku. Mnohem bližší je jim však virtuální realita, v níž vedou sociální média.
Zdá se, že to tu zůstane a generace Z bude po zbytek života rozpolcená mezi dvěma světy: reálným a virtuálním. Těžko předpokládat opak, protože z průzkumu, který pro ExpressVPN provedla společnost Pollfish, vyplývá, že 100 % lidí zastupujících generaci Z má účet na sociálních sítích.
Generace Z nechce být neustále online.
Mladí lidé si však začínají uvědomovat, že neustálé a často bezmyšlenkovité rolování obrazovky chytrého telefonu není v pořádku a že nepřetržitý pobyt online jim začíná škodit.
Před časem se ve Spojených státech zrodilo hnutí LOG OFF (odhlásit se). Zpočátku šlo o blog, kde se uživatelé internetu dělili o negativní dopad sociálních médií na jejich životy. Později se z něj vyvinula organizace Tech(nically) Politics, která se snaží zavést legislativu regulující dopad sociálních médií na životy mladých lidí.
Autorkou hnutí je Emma Lembke, studentka Washingtonovy univerzity v St. Louis. - Vyrostla jsem s telefonem v ruce. 'V klíčovém období svého vývoje jako mladá žena, mladé dítě na střední škole, jsem spadla do světa lajků, komentářů, velmi hmatatelných měřítek své hodnoty, návykových algoritmů a nekonečně rolovací obrazovky,' přiznala v jednom rozhovoru.
- Vstřebávala jsem všechna ta nerealistická měřítka toho, jak vypadám. To vedlo k poruše příjmu potravy. Dostala jsem se do strašné smyčky. Chodila jsem na tyhle aplikace, zejména na Instagram, a cítila jsem se se sebou hůř, ale zároveň jsem měla pocit, že nemůžu přestat rolovat obrazovkou, protože to nade mnou mělo zvláštní moc. Sociální média mi sloužila jako nástroj k posilování negativních vlastností a pocitů, které jsem ve skutečnosti nechtěla mít. Měla jsem pocit, že chodím na tyto stránky a cítím se mimo kontrolu. Cítila jsem se úzkostnější, depresivnější," přiznala.
Sociální média ničí mladé lidi
Problém, o kterém mluvil Lembke, se dnes týká mnoha dospívajících dívek. Sociální média vytvářejí obraz dokonalých, bezchybně krásných lidí. Takoví lidé neexistují, ale není těžké zveřejnit na internetu vlastní vyretušovanou fotografii s aplikovaným "zkrášlujícím" filtrem. Když mladý člověk takové fotografie denně vidí, touží být sám dokonalým člověkem. To následně vede k poruše příjmu potravy, obsedantně-kompulzivní poruše nebo tělesné dysmorfické poruše, která zahrnuje neustálé přesvědčení o vlastním nevzhledném vzhledu nebo abnormální postavě.
Francis Haugen, který byl kdysi vysoce postaveným zaměstnancem společnosti Facebook, obvinil konglomerát z toho, že usiluje o zisk i na úkor bezpečnosti a poškozování svých uživatelů.
Dr. Maciej Dębski z nadace DBAM O MÓJ Z@SIĘG v rozhovoru pro DEON.pl varuje před závislostí na digitálních technologiích, ale upozorňuje, že tento problém bude narůstat. - Jsme závislí na tom, co máme v telefonu, ne na telefonu samotném. Jsme závislí na nejrůznějších aplikacích, zejména na sociálních sítích," říká doktor Debski.
Generace Z si naštěstí začíná uvědomovat negativní dopad sociálních médií na vlastní život a stále více se odpoutává od neustálého pobytu online. Jedna dospívající dívka, která se v rámci hnutí LOG OFF podělila o své názory na používání sociálních médií, přiznala, že po odhlášení ze sociálních médií se cítí mnohem lépe a svět je pro ni "mnohem jasnější".
Detoxikace od internetu
V rozhovoru pro Plus Minus sedmadvacetiletá Varšavanka poznamenala, že "stále více lidí v jejím okolí výrazně omezuje svůj čas strávený na internetu". - Někdy stačí něco jako "detox". Několik dní nebo týden bez prohlížení populárních portálů nám může zlepšit náladu," poznamenala.
Studie Pew Research Center zjistila, že sociální média používá a zajímá se o ně stále méně mladých lidí. "Uživatelé ve věku 18-25 let jsou jedinou věkovou skupinou, kde klesající trend pokračuje," uvádí se na webu socialpress.co.uk.
Touha mladých lidí po neznámém
Generace Z touží po časech před 21. stoletím - po časech, které znají mileniálové (narození v 80. a 90. letech 20. století). Trpí osamělostí a nedostatkem skutečných, blízkých vztahů. Sociální média jim mohou zaručit pouze povrchní známost.
Jak se dočteme na rp.pl, paradoxní nostalgie mladých po světě, který neznají, "je patrná v memech s přehazovanou na dvoře jako analogovou verzí Facebooku nebo zveřejňováním fotografií různých atributů 90. let (kazety, walkmany, diskety) a větou 'kdo si to pamatuje, měl šťastné dětství'".
Generace Z se bouří proti virtuální realitě a v poslední době je stále populárnější fenomén zvaný JOMO (Joy of Missing Out, neboli radost ze zmeškaného pobytu mimo virtuální svět).
Emma Lembkeová tvrdí, že v současné době není možné být zcela odhlášen. - Úplně se odhlásit nelze. Zdravé používání sociálních médií bude jakákoli interakce, u které budu mít pocit, že mi přináší užitek a neohrožuje mé zdraví. Jde o to se na chvíli mentálně odhlásit a uvědomit si, co vám dělá větší radost, když jste na sociálních sítích," říká.
Jak mohou rodiče dětí, které teprve začínají objevovat virtuální svět, těmto dětem pomoci? - V první řadě by rodiče měli jít svým dětem příkladem svým vlastním zapojením. Faktorem, který mladé lidi ochrání před vstupem do problému elektronické závislosti, je dobře vybudovaný vztah s jejich nejbližšími. Kromě toho mohou rodiče svým dětem poskytnout alternativu k digitálnímu světu, tj. vytvořit jim prostor pro realizaci různých zálib nesouvisejících s pobytem na internetu - vysvětluje Dr. Maciej Dębski.
Zdroj: rp.pl
Autor: Tomasz Kopański
Redaktor serveru Deon.pl.
https://deon.pl/inteligentne-zycie/pokolenie-z-ma-juz-dosc-internetu-dlaczego-mlodzi-uciekaja-z-mediow-spolecznosciowych,2663069