Přehled práce Richarda Rohra

 Jeho přednášky mě dost oslovily, tak jsem to tlumočení vzal - a nebylo to naposled. S Richardem jsem od té doby byl často v kontaktu a myslím, že v tomto smyslu mám k němu poměrně blízko. (Viz. společné foto "rameno k rameni".)

Protože se šíří mnohé zmatené názory na Richardovu činnost, pokouším se sepsat tento souhrn. Není Richardem autorizován, ani si nečiní nárok na dokonalost. Ale doufám, že pomůže.

Tomáš
 RR je hluboce zakořeněn v katolické tradici a františkánské spiritualitě. Při argumentaci se nejčastěji odvolává na Krista a na sv. Pavla.
O jeho vztahu ke katolictví svědčí mj. jeho kniha "Proč být katolíkem". V ní je jasně patrná jeho oddanost ke katolické církvi, která je dialekticky propojena s laskavou, ale radikální kritikou. RR vidí v církvi obrovské bohatství duchovní tradice, ale srovnává naši současnou skutečnost s Kristovým učením, přičemž dochází k závěru, že se církev v mnohém odchýlila od Krista a svých kořenů. Proto volá po radikálním návratu ke Kristu a původní křesťanské tradici (datované před rokem 313, dříve, než se církev zapletla se světskou mocí). Jeho vlastními činy je tvůrčí hledání nových forem pro starou tradici, jako je například v sociální akci a práci s muži.

Dále je pro RR charakteristická nesmírná laskavost (nechci použít slovo "tolerance", které často značí "já ničemu nevěřím, tak mi tvoje víra nevadí"), vycházející z víry, že:

  1. každý člověk (včetně mne=subjektu) je směsí dobrého i zlého (proto je zbytečné, abych já druhého soudil tj. uměle odděloval dobré od zlých)
  2. vlastní silou člověk není schopen se stát dobrým, ani si od Boha "vynutit více lásky"
  3. pouze bezpodmínečnou ("bezplatnou") Boží láskou (kterou člověk aktivně přijímá v osobním vztahu s Bohem) se v nás dobro posiluje

Jinými tradicemi, například Budhismem se RR rád nechává inspirovat (hlavně pokud jde o metody), ale důrazně říká, že člověk musí někam hluboce patřit (ne si brát od každého trochu).

Mezi lidmi (chceme-li cílovými skupinami) se podle Kristova vzoru úmyslně zaměřuje na skupiny na okraji společnosti (o kterých je přesvědčen, že nejlépe přijímají Kristovo učení). V dnešní situaci jsou to např. chudí, etnické menšiny, homosexuálové a vězni.

Je obtížné v několika větách vystihnout působení Richarda Rohra, kterým se někteří z nás necháváme ovlivňovat již několik let. Možná také protože jeho zaměření je na celého člověka (tělo, smysly, instinkty, emoce, vztahy...), nejen na rozum, učení a slova. Už to je jedno z Richardových poselství.
 ...

Historické věci, se kterými je RR spojován:

Eneagram

Je prastará psychologická pomůcka (pro sebepoznání), která byla znovuobjevena. RR se na tom znovuobjevení podílel tím, že její obecné principy aplikoval na duchovní život. Dnes už se RR eneagramem aktivně nezabývá.
Není to nic dogmatického - jestliže tento nástroj někomu pomůže v sebepoznání, tak dobře. Jestliže někomu nepomůže, nic se nestalo.

Komunita "Nový Jeruzalém"

V městě Cincinatti ve státě Ohio. Původně úzce spjatá komunita spolubydlících mladých křesťanů, kterou RR v 70. letech založil. Dnes tato komunita žije vlastním životem bez přímé účasti RR.

Charizmatické hnutí

V 70. letech se RR zůčastnil začátků tohoto hnutí v USA. V průběhu dalšího vývoje se s hnutím přestal identifikovat a své síly napřel jiným směrem. Mnohé části charizmatického přístupu si osvojil natrvalo.

Tomáš Svoboda

https://chlapi.cz/richard!rohr_prehled