Italští kněží hvězdami internetu
22. ledna 2024
Otec Casimo Schena se na pláži představuje v kožené bundě. Jeho zelenohnědé oči hledí do dálky, účes chrání před jadranským vánkem gel, módní vousy má pečlivě zastřižené a ruce ležérně v kapsách černých džínů. S takovou fotografií by se 42letý muž mohl snadno živit jako model. Ale asi před 14 lety si v Itálii vybral méně lukrativní zaměstnání... a stal se knězem.
Je farářem ve své domovské diecézi Brindisi v italském "podpatku bot". Jeho farníci se však neomezují jen na ty, kteří navštěvují nedělní mši. Pochází z jihu Itálie a udělal si celonárodní jméno. Kromě pastorační činnosti kněze je "Don Mino" již několik let úspěšný na sociálních sítích.
Počtem odběratelů si nezadá s největšími italskými "influencery" - například s Chiarou Ferragi, která má navzdory svým skandálům na Instagramu kolem 29 milionů sledujících. Nicméně na kněze z provincie je 181 000 online sledujících impozantní. Jako "básník Boží lásky" má otec Schena také vlastní kanály na Facebooku, platformě X (dříve Twitter), nahrává videa na platformy TikTok a YouTube, píše blogy a knihy. Je vítaným hostem italských talk show a objevuje se také v novinových článcích.
Páter Schena vysvětlil rakouské katolické agentuře Kathpress v Římě svou přítomnost na internetu a uvedl, že chce svými vystoupeními šířit poselství lásky a naděje. Sociální síť založil v roce 2018. Uvědomil si, že by zde mohl uspět, když viděl, že jeho básně a myšlenky oslovují stále více posluchačů. Jeho obsah lidi inspiroval nebo jim dodával odvahu.
Své sledující - většinou mladé, ale i lidi středního a staršího věku - obvykle baví krátkými videi. Nahrává je někdy v autě, jindy v kostele nebo doma na pohovce a dávají podnět k zamyšlení nad každodenním životem a společenstvím. Dalším zájmem kněze z Brindisi je ochrana zvířat. Zdůrazňuje to snímky se svými dvěma psy - bígl má dokonce svůj vlastní účet na sociálních sítích.
Otec Schena se však stará nejen o své online fanoušky a domácí mazlíčky, ale také o svou vlastní nevirtuální farnost. Jak sám říká, ta je pro něj stále prioritou. Svůj čas se snaží rozdělit mezi aktivity na sociálních sítích a pastorační práci kněze. A přestože ho těší pozitivní mediální ohlasy, své příspěvky netvoří pro média, říká a odpovídá na otázku, že možná právě proto o sobě říká, že je "šťastný kněz".
Absolvent filozofie a psychologie však není imunní vůči kritice na internetu. Někteří mu vyčítají povrchnost a sebepropagaci. To není zcela absurdní. Ať už v tričku, mikině nebo košili s límečkem, charismatický otec Schena je vždy hrdinou svých vystoupení.
Dokonce i nejvlivnější ze všech katolických influencerů, papež František, kterého na jeho italsky psaném účtu X sleduje téměř 5,5 milionu lidí, může mít k angažmá 42letého Františka rozporuplný postoj. Papež hlásá církev zaměřenou na člověka a intenzivnější zapojení do šíření radostné zvěsti. Zároveň neustále varuje katolické kněze před sekularizací, odsuzuje touhu po osobním úspěchu, pěstování vlastního obrazu a sebestřednost duchovních.
P. Schena v těchto bodech s papežem souhlasí. "Věřím však, že sociální média mohou být užitečným nástrojem, jak oslovit širší publikum a šířit církevní poselství lásky a naděje," říká kněz a dodává: "Vždy se snažím používat sociální média zodpovědně a neupadnout do pasti sebereference."
Jak sám přiznává, jeho aktivita na sociálních sítích nemá finanční dopad na jeho životní styl. Není nikým sponzorován a na svých kanálech neprezentuje žádné produkty. Výtěžek z prodeje jeho knih jde na péči o zvířata. Být influencerem tedy zůstává čestnou pozicí vedle jeho hlavní práce, která rozhodně není nijak lukrativní, alespoň ne finančně. V Itálii vydělává diecézní kněz v průměru 700 až 900 eur měsíčně.

https://www.ekai.pl/wloscy-ksieza-gwiazdami-internetu/