Abychom všichni věděli, co se děje

Ondřej Elbel 

Kudy se ve farnostech šíří informace a jak se jim daří oslovovat veřejnost? Podíváme se do farních časopisů, na sociální sítě i do obecních zpravodajů.

image:Image Abychom všichni věděli, co se děje 

Média se překotně vyvíjejí, proto je dobré se stále vzdělávat. Na biskupství v Grazu pořádají pravidelná setkání redaktorů farních médií. Snímek Facebook diecéze Graz-Seckau

Když před patnácti lety P. Slawomir Sulowski nastoupil do Šumperka, děkanská farnost tiskla asi čtyřikrát do roka informační lístek. Jako děkan na území, kde se mísí obce s českou a německou minulostí, usoudil, že zprávy by navíc měly proudit i mezi nimi. „Nechci, aby odlehlejší farnosti v děkanátu byly ochuzené. Záleží mi na tom, aby všichni věděli, co se kde děje, a mohli se zapojit,“ popisuje pro KT svou prostou komunikační strategii P. Sulowski. A tak vznikl Tam&Tam – společný zpravodaj farností šumperského děkanátu.

Tam&Tam vychází v nákladu 650 kusů a začátkem měsíce ho kněží rozvážejí z děkanství do svých farností. A redakční rada dbá o to, aby byl obsah pestrý a zachytil dění z celého děkanátu. Ve psaní úvodníků se střídají kněží, objevila se i putovní soutěž, ve které čtenáři objevovali kostely v sousedních farnostech. Ke stálicím každého vydání patří křížovky, duchovní četba nebo rozbor katechismu. Redaktorem je i děkan Sulowski: „Mám rubriku Co se do ohlášek nevešlo, kde je prostor některá témata rozebrat.“ Dovnitř Tam&Tamu si pak farnosti mohou vkládat i své vlastní informace formou přílohy.

Nezůstat na papíře

Nezůstává jen u tištěného zpravodaje nebo webu. Farníci mohou ohlášky a zprávy číst i v mobilní aplikaci Farnost do kapsy. „Chtěli jsme především zmodernizovat zápis úmyslů mší svatých, a to se díky internetu povedlo. Aplikaci má ale v mobilu zatím jen asi stovka farníků. Kdyby jich bylo více, mohl bych přestat číst nudné ohlášky. Zatím mě od toho ale všichni odrazují,“ usmívá se P. Sulowski.

V Havířově ve farnostech sv. Anny a sv. Markéty zavedli jinou aplikaci – Munipolis. Ta vznikla původně pro městské a obecní samosprávy. Radnice přes ni posílají upozornění občanům osobně, ale i na web obce a sociální sítě. Podobně na to jde i farnost s ohláškami a aktualizacemi. Farář P. Petr Kříbek říká, že na hodnocení spokojenosti s aplikací je zatím brzy. On sám by už ale nejraději pověřil touto věcí někoho jiného. „Mou prioritou je vytvořit systém, ve kterém farníci převezmou díl odpovědnosti za různé důležité oblasti – třeba právě za média,“ avizuje farář od havířovské Sv. Anny a Markéty.

Dvojí komunikace

Farností se podobně jako velkých firem či neziskových organizací týká jak úkol komunikovat dovnitř (interně), tak navenek (externě). K interní komunikaci lze zařadit kromě nedělních ohlášek také farní zpravodaj, hromadné maily, web nebo skupiny v aplikacích jako Messenger nebo WhatsApp, kde si mohou lidé vyměňovat zprávy. K evangelizačnímu poslání farnosti ale patří i oslovovat veřejnost – tedy komunikovat externě. Kromě sociálních médií zkušení radí nepodceňovat ani kostelní nástěnky a obecní časopisy. Za inovativními projekty mnohdy stojí týmová práce kněží a laiků, kteří se dokážou i inspirovat jinde.

Nejen srdcem, ale i profesionálně

Proto také některé diecéze pořádají setkání farních médií. Jedno takové se konalo koncem ledna na biskupství v rakouském Grazu, které o tom podrobně informovalo na svém webu. Několik desítek farních redaktorů se zde učilo psát texty s duchovním přesahem, vytvářet plakáty v grafickém programu Canva, ale pronikalo také do tajů umělé inteligence. Učili se například využívat obrázky, které podle zadání nakreslí počítač, ale i to, jak odhalovat fotomontáže z dílny umělé inteligence.

Podobná školení pro farní publicisty pravidelně svolává také brněnské biskupství. „Vždycky je to příjemné setkání se zajímavým hostem nebo prohlídkou nějaké památky. Můžeme tak získat i nové náměty na články,“ pochvaluje si nabídku Květa Zažímalová z třešťského Věžníku. Tyto inspirační srazy roky pořádala tisková mluvčí brněnského biskupství Martina Jandlová. Její nástupci v komunikačním týmu na Petrově na ni chtějí navázat. „Určitě budeme pokračovat. Je moc důležité, aby v rámci diecéze existovalo povědomí, co se děje,“ uvádí pro KT Zdeněk Novák z brněnské kurie a spolupráci s redaktory farních zpravodajů si pochvaluje. Biskupství se jim také snaží dodávat informace zavčas. „Dostanou se k našim tiskovým zprávám a nedávno jsme přidali k tištěnému věstníku Acta Curiae také aktualizovaný interní newsletter na webu pro farnosti a pastorační spolupracovníky. Ti si tam mohou po registraci sami stáhnout plakátky a převzít informace o aktivitách v diecézi. „Nemusí čekat, až jim to předají kněží v ohláškách,“ doplňuje Novák.

 

Předchozí článek Následující článek

Další články v rubrice