Ježíš o vedoucích ženách v církvi (komentář k nedělnímu evangeliu)
04. února 2024 
Při poslechu příběhu o uzdravení tchyně Šimona Petra, která vstala z postele a "sloužila" Ježíši a jeho učedníkům, jej můžeme vnímat jako poselství ženám, aby sloužily mužům vždy a všude, bez ohledu na okolnosti - o tom, proč je tento dojem mylný a k čemu může být příběh výzvou, vysvětluje Dr. Amy-Jill Levine, profesorka Nového zákona a židovských studií a první Židovka, která vyučovala Nový zákon na Papežském biblickém institutu v Římě, v komentáři pro Heschelovo centrum Katolické univerzity v Lublinu na neděli 4. února.
Čtení ze sedmé kapitoly knihy Jób začíná slovy: "Není bytí člověka připodobněno k boji?... Jako otrok, který vzdychá po stínu, jako dělník, který čeká na výplatu". Pro Jóba je lidský úděl prací bez radosti; dřinou bez svobody. Čtení z 1. listu Korintským 9 posiluje tento pocit a ukazuje, že Pavel se stal "otrokem všech".
Když tedy slyšíme, že když Ježíš uzdravil tchyni Šimona Petra z horečky, vstala z postele a "sloužila" Ježíšovi a jeho učedníkům, můžeme ji vidět jako otrokyni, která vykonává službu bez radosti a je symbolem povinnosti bez svobody. Toto poselství, zvláště určené ženám, se může zdát znepokojivé v tom smyslu, že se stává poselstvím předepisujícím službu mužům, i když tato služba vyžaduje vstávání z nemoci.
Překlad textu i dojem, který vyvolává, jsou zavádějící. Zaprvé, tchyně Šimona Petra Ježíšovi pouze " neposluhuje". Řecké sloveso popisující její činnost je diakoneo, což znamená "sloužit". Marek používá stejné slovo jen o několik veršů dříve, když popisuje, jak andělé sloužili Ježíši na poušti. V Markovi 10,45 Ježíš skutečně používá stejné sloveso diakoneo, aby popsal své poslání jako "službu".
Za druhé, nemáme důvod se domnívat, že tchyně Šimona Petra sloužila pouze mužům. Marek 15,4 používá stejné sloveso, diakoneo, k popisu žen u kříže, které nejen následovaly Ježíše, ale také mu "sloužily" během jeho pobytu v Galileji. Tyto ženy pravděpodobně doprovázely Ježíše na cestě do Petrova domu. Možná, že tchyně dala galilejským ženám příklad k následování.

Za třetí, navzdory řadě kázání se Ježíš při uzdravení Petrovy tchyně neobrátí na "okrajové" nebo "nejmenší" členy společnosti. Navzdory tomu, že první století bylo poznamenáno patriarchální mentalitou, stejně jako 21. století, Marek ukazuje, že ženy byly součástí širší rodinné struktury a že měly přístup k vlastním zdrojům, že nebyly schovány za zástěnou nebo odsunuty do prostor určených pouze ženám.
Za čtvrté, služba tchyně nespočívala jen v podávání jídla nebo vřelém pohostinství; zahrnovala duchovní útěchu, jak ji podobně poskytovali andělé, finanční podporu, jak ukazuje Lukáš 8, a vyučování, jehož příkladem je diakonka Febe v Řím 16,1-2. V tomto ohledu je třeba zdůraznit, že služba tchyně byla v souladu se zásadami, které jsou uvedeny v Bibli.
Za páté, a to je nejzajímavější, řecké sloveso egeiro " pozdvihnout", které Marek používá k popisu činnosti, kdy Ježíš vzkřísil Petrovu tchyni, je stejné slovo, které Marek používá nejen k popisu Ježíšova vzkříšení ochrnutého, dcery Jairovy a chlapce posedlého démonem, ale také ve 14,28 a 16,6 o samotném Ježíši, kterého Bůh vzkřísil (egeiro) z mrtvých. Petrova tchyně se tak stává předobrazem nejen Ježíšovy služby a jeho učedníků, ale také jeho vzkříšení.
Proto bychom měli spíše než roli tchyně Šimona Petra redukovat na pouhou službu nebo otrockou práci oslavovat její schopnosti jako vůdkyně, která ukazuje ostatním, jak mají jednat, a předjímat tak úřad diakonky a předznamenávat Ježíšovu službu a vzkříšení.
Amy-Jill Levineová je univerzitní profesorkou Nového zákona a židovských studií na Vanderbilt Divinity School, Graduate Department of Religion a Department of Jewish Studies; působí také na Woolf Institute, Centre for the Study of Jewish-Christian Relations, Cambridge UK. Přednesla více než 500 přednášek o Bibli, křesťansko-židovských vztazích a náboženství po celém světě. Na jaře 2019 se stala první Židovkou, která přednášela o Novém zákoně na Papežském biblickém institutu v Římě; v roce 2021 byla zvolena členkou Americké akademie umění a věd.
https://www.ekai.pl/jezus-o-kobietach-liderkach-w-kosciele-komentarz-do-niedzielnej-ewangelii/