František: Technologie nesmí ovládnout lidstvo
"Co definuje lidskou bytost? To je stará a stále nová otázka, kterou v ještě složitější podobě kladou překvapivé možnosti nových technologií." - František to řekl v projevu na plenárním shromáždění Papežské akademie pro život ve Vatikánu.
V době umělé inteligence, kdy panují obavy, že se algoritmy stanou všudypřítomným měřítkem lidských záležitostí, je třeba znovu pochopit vztah mezi člověkem a strojem. K tomu je nezbytné pochopit, "co kvalifikuje člověka", jeho hlubší podstatu. To je základní úvaha, z níž vychází Papežská akademie pro život, která ode dneška do středy pořádá generální shromáždění na téma "Člověk. Významy a výzvy".
"Příspěvky vědců neustále zdůrazňují, že není možné být a priori pro nebo proti strojům a technologiím, protože taková alternativa nemá vzhledem k lidské zkušenosti smysl. A ani dnes není možné rozlišovat výhradně mezi přirozenými a umělými procesy, například tím, že bychom první z nich kategorizovali jako autenticky lidské a druhé jako lidské bytosti cizí nebo dokonce protichůdné," řekl papež.

Co to znamená pro vědecké a technologické paradigma naší doby z církevního hlediska? Podle papeže musí být vepsáno do "širšího významového horizontu", aby se zabránilo tomu, že technologie získá převahu a stane se jediným měřítkem.
"Vezměme si například snahu reprodukovat člověka pomocí prostředků a logiky technologie. Takový přístup naznačuje, že lidské bytosti jsou redukovány na souhrn opakujících se výkonů digitálního jazyka, který si činí nárok na vyjádření všech druhů informací prostřednictvím číselných kódů. Úzká shoda s biblickým popisem babylonské věže (srov. Gn 11,1-11) ukazuje, že touha dát si jedinečný jazyk je vepsána do lidských dějin; a že Boží zásah, který je ukvapeně chápán jen jako ničivý trest, obsahuje naopak záměrné požehnání," řekl František.
Upozornil, že jde o zajímavou myšlenku z exegetického hlediska. "Rozptýlení a komplikace, které Bůh ukládá lidstvu po jednotném zmatku kolem babylonské věže, je třeba interpretovat pozitivně. Projevuje se v něm totiž snaha napravit směřování k uniformnímu myšlení prostřednictvím rozmanitosti jazyků. Lidé jsou tak konfrontováni se svými omezeními a citlivostmi a vyzýváni k respektování odlišností a vzájemné péči," vysvětlil papež.
Upozornil na nebezpečí, že rostoucí možnosti vědy a techniky svádějí lidi k přesvědčení, že jsou jakýmisi tvůrci. Tváří v tvář tomuto pokušení je důležité, aby lidé "využívali svou kreativitu zodpovědným způsobem". To, co je pro člověka charakteristické, nelze "narušit", nelze zrušit "konstitutivní rozdíly, které dávají vesmíru řád".
Podle Františka je zapotřebí rozvíjet kulturu, která díky integraci prostředků vědy a techniky dokáže rozpoznat a podporovat lidskost v její jedinečnosti. "Je třeba zkoumat, zda tuto jedinečnost nelze nalézt ještě před jazykem, v oblasti citů a emocí, tužeb a záměrnosti, které jedině člověk dokáže rozpoznat, ocenit a s pomocí Stvořitelovy milosti přetvořit ve vztahový smysl ve prospěch druhých. Jedná se tedy o kulturní úkol, protože kultura utváří a řídí spontánní síly života a sociální praxi," řekl František.

https://www.ekai.pl/franciszek-technologia-nie-moze-dominowac-nad-czlowieczenstwem/?fbclid=IwAR3xG-0c9PU15TjLdgbyEZeLYHzw85XOFx0BIZNddopC5IiLUOWchS2sh-Q