Fokoláre v dialogu: aktivity a počty v komunitě Zpráva 2022
Zpráva byla představena dnes dopoledne v Římě a shromažďuje iniciativy bratrských společenství, které lidé a komunity Hnutí uskutečnili ve světě v uplynulém roce, včetně správy ekonomických zdrojů na podporu různých projektů. Červená nit, dialogy utkané mezi církvemi, náboženstvími, kulturami, institucemi a tváří v tvář globálním výzvám.

Adriana Masotti - Vatikán

"Kéž jsou všichni jedno". Pro tato slova jsme se narodili, pro jednotu, abychom ji pomohli uskutečnit ve světě". Tak zní slova Chiary Lubichové, zakladatelky Hnutí fokoláre, cíl této církevní skutečnosti zrozené v Tridentu v roce 1943, uprostřed druhé světové války. Jednota je tedy srdcem spirituality, která stejně jako na počátku inspiruje a vede také jednotlivce a skupiny po celém světě, kteří se k ní připojili a učinili dialog bez výjimek svým způsobem života v každodenním životě i prostřednictvím podpory iniciativ a setkání. O tom, co bylo v tomto smyslu zažito ve všech částech světa, kde je Hnutí přítomno, vypovídá Zpráva o společenství 2022, druhá zpráva vypracovaná Hnutím, která byla dnes představena v Římě.

 

Dialog jako klíč k pochopení života hnutí

Na tiskové konferenci v generální kurii Tovaryšstva Ježíšova za přítomnosti Margaret Karramové a Jesúse Morána, předsedy a spolupředsedy Hnutí fokoláre, vystoupili monsignor Juan Fernando Usma Gómez, vedoucí západní sekce Dikasteria pro podporu jednoty křesťanů, Giuseppe Notarstefano, národní prezident Azione Cattolica Italiana, Rita Moussallem, ředitelka Centra pro mezináboženský dialog Hnutí fokoláre, a Giancarlo Crisanti, generální administrátor Hnutí. V souvislosti s tím vystoupili Mons. Athenagoras Fasiolo, biskup z Terme a pomocný biskup Svaté pravoslavné arcidiecéze Itálie, a Stefano Zamagni, ekonom a profesor politické ekonomie na univerzitě v Boloni. Klíčem k pochopení života v uplynulém roce je dialog, respektive různé dialogy vedené v různých oblastech, a to mezi církvemi a křesťanskými denominacemi, mezi náboženstvími, s různými kulturami, s institucemi a v angažovanosti vůči současným globálním výzvám. Každé oblasti je věnována kapitola s projekty realizovanými po celém světě a "kořeny" daného aspektu dialogu. V poslední části, Ekonomické rozvaze, je představena síť zúčastněných stran a partnerů, kteří jsou základními společníky na cestě k bratrství a míru.

"Ježíš nás žádá o lásku schopnou stát se dialogem, tedy o lásku, která se neuzavírá hrdě do své vlastní ohrady, ale umí se otevřít všem a spolupracovat se všemi lidmi dobré vůle, aby společně budovali mír a jednotu ve světě. (Chiara Lubichová)"

Prorocká gesta 

Právě úvaha Margaret Karramové je úvodem k četbě brožury: zdůrazňuje, že k jejímu vydání dochází "v těžké a pro lidstvo velmi bolestné době", ale že "zároveň existuje mnoho událostí a solidárních akcí, které sbližují lidi různých vyznání, kultur a tradic, i když jsou často neznámé a skryté". To vše nás povzbuzuje, abychom na této cestě pokračovali. Zatímco Jesús Morán v rozhovoru s Renatem Martinezem z Vatican News hovoří o gestech, která mají prorockou hodnotu, "protože říkají, že dialog je dnes možný". A zmiňuje také závazek naslouchat prostředí, v němž lidstvo žije. Jsme přesvědčeni, - říká, - že kultura dialogu prospívá vztahu člověka k přírodě. Vždyť neúcta k přírodě je plodem logiky moci, je plodem nerovnosti, něčích osobních zájmů. A to je opak dialogu".

Dialog a mír

Giuseppe Notarstefano, který vystoupil jako první, zdůraznil, že je důležité, aby se sdružení - a Katolická akce, jejímž je národním předsedou, to také udělala - začalo pozorně zabývat všemi dobrými věcmi, které se dělají, a rozpoznalo pozitivní i kritické aspekty. "Je třeba přehodnotit život, který tu je, a vymyslet, jak ho lépe komunikovat a sdílet s ostatními," říká, "aby se nastartovaly další komunitní procesy, sítě, partnerství atd. Je to zodpovědnost za to, abychom se společně posunuli vpřed". Podle monsignora Fasioly dialog mezi církvemi "nic neubírá", ba naopak, obohacuje, protože nabízí "možnost vzájemného poznávání mezi křesťany a prožívání toho, co od nás Ježíš žádá". 

Podle monsignora Gómeze bilancovat "znamená dívat se na Boží plán se světem a lidstvem" a připomíná, že "papež František se dívá na jednotu z hlediska míru a tvrdí, že je možné rozvíjet jednotu v odlišnostech". A vyzývá, aby se "mír stal srdcem ekumenismu a ekumenismus srdcem míru". Pro Ritu Moussallemovou, původem Libanonku, vede cesta, kterou se Hnutí ubírá na poli mezináboženského dialogu, po dvou kolejích: život a proroctví. "Všude, kam Hnutí dorazilo," říká, "povzbuzovalo lidi k životu podle evangelia a všude jsme se setkali s přijetím, a to i u příslušníků jiných náboženství. S mnohými z nich zažíváme vzájemnost: překvapivou cestu".

"Bratrství je Boží plán pro celou lidskou rodinu. (Chiara Lubichová)"

Zamagni: vyprávění o dobru a změně

Ekonom Stefano Zamagni zasahuje do ústřední role komunikace: "Zlo," říká, "přitahuje více než dobro, zatímco krása přitahuje více než ošklivost a vědění přitahuje více než nevědomost. Na význam komunikace se v katolickém světě často zapomíná. Místo toho je třeba vyzdvihovat vykonané dobro. Musí se o něm mluvit, musí se o něm vědět". Vyzývá také k tomu, aby bylo v budoucnu vypracováno "hodnocení dopadu", které by zdůraznilo "dosaženou změnu". Ústředním tématem jednotlivých projevů byla otázka míru, který může podpořit dialog mezi náboženstvími, stejně jako zkušenosti s odbornou přípravou počínaje těmi nejmladšími a hledání spravedlivého hospodářství. "Žádat o mír se liší od budování míru," pokračoval Zamagni a připomněl Pavla VI. když v Populorum progressio řekl, že rozvoj "je nové jméno pro mír". Proto je také zapotřebí dialog, který Hnutí podporuje, stejně jako podpora demokracie. 

Čísla a lidé si uvědomují "společenství zboží".

Když se mluví o "bilanci", člověk očekává spoustu čísel, potvrzuje nakonec Giancarlo Crisanti. V bilanci společenství je však mnohem více vyprávění než čísel a v číslech chybí lidé, kteří umožňují díla. Vatikánským médiím vysvětluje závazek udržitelnosti projektů realizovaných Fokoláre prostřednictvím řízení "společenství dober", které žije každý člen. V bilanci společenství říká: "Snažili jsme se zdůraznit, jak je toto společenství dober schopno realizovat iniciativy, projekty, díla, která jdou směrem k dialogu, tedy společenství dober, které, ano, je tvořeno čísly, ale především je tvořeno iniciativami, projekty, díly, které pomáhají světu, aby se trochu více dialogizoval". Dodává, že žít společenství dober "je náš způsob, jak žít evangelium. Chceme-li provést srovnání s františkánstvím, tam je naprostý odstup od dober, a víme, jak velký byl svatý František, spíše vidíme možnost obíhat dobra, která máme, mezi celou lidskou rodinou, mezi všemi společenstvími na světě". A pokud jde o důležitost komunikace, Crisanti zdůrazňuje: "Dnes jsme slyšeli, jak moc buduje sdílení zkušeností na rozdíl od pouhého protikladu ideologií nebo různých myšlenek. Sdílení zkušeností ve světle evangelia je také způsobem, jak vytvářet 'společenství'. 

Zkušenost "sblížení", z níž se rodí vzájemnost.

Chceme-li budovat univerzální bratrství, musíme vést dialog s každým podle kontextu, v němž se nacházíme, říká v rozhovoru pro Vatikánský rozhlas - Vatican News Antonio Salimbeni, spoluředitel Centra pro mezináboženský dialog Hnutí fokoláre, který žil několik let v Indii. Vypráví o vztazích navázaných s hinduisty a o objevování krásy jejich kultury a náboženství a z jejich strany i křesťanské víry. Nebo o zkušenostech, které učinili lidé z Hnutí v Alžírsku, kde se zrodila komunita tvořená výhradně muslimy, kteří se však cítí být přitahováni poselstvím univerzálního bratrství, jež přináší Fokoláre. "Dialog pro nás neznamená jenom spolu mluvit, ale je to vstupování do druhého. Znamená to učinit se bližními, jak říká papež František, ztratit určitým způsobem to, kým jsme, abychom nechali druhého vstoupit do svého srdce a objevili tak bohatství, které v sobě druhý obsahuje. V tomto cvičení empatie vůči druhému," pokračuje Salimbeni, "cítíte jeho utrpení, cítíte, co prožívá, a v tomto procesu pak druhý člověk dělá totéž a rodí se vztah vzájemné lásky. V dialogu objevujeme, že jsme navzdory rozdílům bratři a sestry, a - uzavírá - můžeme jít společně".

DeepL

https://www.vaticannews.va/it/chiesa/news/2024-02/presentazione-bilancio-comunione-2022-movimento-focolari-dialogo.html