Generální představený Chemin Neuf: Komunity tvořící učedníky-misionáře jsou dnes nepostradatelné
15. dubna 2024
Mezi hlavními cíli, před kterými dnes komunita Chemin Neuf stojí, zmiňuje její generální představený budování církve jako společenství, probouzení misijního vědomí laiků vyplývajícího ze síly křtu a výzvu k budování jednoty. P. François Michon to řekl během polské části oslav 50. výročí založení Chemin Neuf, které se konaly v sobotu v Lodži za účasti kardinála Grzegorze Rysia a členů společenství z mnoha evropských zemí.
Když se François Michon zamýšlel nad tím, proč Duch svatý inspiroval vznik komunity, jako je Chemin Neuf, připustil, že tato komunita ukazuje mimořádný rozměr komunitního života, který zahrnuje celibátníky, zasvěcené laiky i manželské páry a kněze. Chemin Neuf je komunita, která se zrodila na půdě katolické církve ve Francii v roce 1973 a poté objevila své ekumenické poslání tím, že přijala zástupce jiných vyznání: anglikány, protestanty a pravoslavné.
Michon zdůraznil, že generace zakladatelů komunity v čele s P. Laurentem Fabrem SJ předala další generaci členů Chemin Neuf tři důležité věci: schopnost naslouchat Bohu, který k nám promlouvá, schopnost odpovědět na toto Boží volání a konečně schopnost předávat je dál, církvi, světu a dalším generacím.
Podle generálního představeného komunity je hlavním úkolem Chemin Neuf vyhledávat a formovat učedníky, kteří jsou zároveň misionáři. A toto povolání nepochází ani tak z obdarování někým jiným, jako ze síly samotné svátosti křtu. - Společenství Chemin Neuf bylo inspirováno Duchem svatým mimo jiné proto, aby církvi připomnělo, že všichni jsme skrze svůj křest povoláni k apoštolskému poslání. A právě to by si měla současná církev stále více uvědomovat a uvádět do praxe.
P. Michon se pak zamýšlel nad tím, jak evangelizovat společnost, která vstupuje do postkřesťanské éry. Přiznal, že se narodil v generaci, kdy se mělo za to, že žijeme v křesťanské společnosti, kde kultura je křesťanská, politika je křesťanská a téměř každý se považuje za křesťana. Dnes je situace zcela jiná a ke křesťanství se hlásí menšina.

Uznal, že naše společnost dnes potřebuje znovuobjevit Krista a setkat se s ním a že navzdory hluboké sekularizaci se stále vyznačuje silným duchovním hladem. Proto je třeba intenzivně hlásat Boží slovo. A k tomuto poslání nejsou povoláni pouze duchovní, ale stejně tak laici - zasvěcené osoby a manželské páry -, kteří jsou k účasti na evangelizačním poslání povoláni již na základě svého křtu. Dodal, že "církev to teprve postupně začíná chápat", a právě proto jsou dnes tak potřebná společenství, jako je Chemin Neuf. - Nejde o to, abychom se obklopili zdmi, ale naopak, je třeba neustále hlásat radostnou zvěst, zdůraznil.
Druhým důvodem existence komunity Chemin Neuf - podle jejího generálního představeného - je budování církve jako společenství. - Tím spíše, že ve světě, který se stále více individualizuje, je potřeba malých prorockých společenství, která vytvářejí vztahy jak v církvi, tak ve společnosti. - Nejde o to, abychom ve společnosti vytvářeli bašty katolicismu, ale abychom byli nositeli Ducha svatého, který je duchem společenství a jednoty, zdůraznil.
Třetím základním prvkem poslání Chemin Neuf je podle otce Michona budování jednoty, a to i na ekumenickém základě. Připomněl, že nejlepším symbolem jednoty je obraz Nejsvětější Trojice, kde můžeme hovořit o "jednotě v různosti", mezi různými božskými osobami: Otce, Syna a Ducha svatého.
Na druhé straně výzva k obnovení jednoty ve světě, který byl rozdělen v důsledku prvotního hříchu, lépe odráží výzvu ke "smířené rozmanitosti".
P. Michon na závěr zdůraznil, že tato cesta ke smíření je blízká pojmu synodality, jak k ní vyzval papež František. Vysvětlil, že v etymologickém smyslu slovo synoda znamená "jít společně" a v tom je vyjádřeno naše komunitní povolání. Poukázal také na potřebu hledat skutečný konsenzus, což ve skutečnosti neznamená "zavřít ústa a mlčet o tom, co je pro nás důležité", ale, jak připomněl, v etymologickém smyslu toto slovo znamená: To znamená "cítit s", tj. snažit se pochopit postoj druhého.
S odkazem na ekumenické poslání Chemin Neuf zase otec Michon uznal, že nejde o nějaký minimalismus, kdy budeme zdůrazňovat jen to, co máme společné, protože takto chápaný ekumenismus ve skutečnosti není cestou k jednotě. Podle jeho názoru by cesta k jednotě křesťanů měla vést přes vnímání toho, co nás odlišuje, ale ne jako překážky jednoty, ale jako bohatství, které stojí za to vzájemně sdílet. Jako příklad uvedl například silnou vazbu katolické církve na osobu Marie a její kult, kterou protestantské církve popírají. Zdůraznil, že v dialogu s ostatními křesťany bychom o tom neměli mlčet, ale ukázat ostatním význam Marie jako té, která nás vede ke Kristu a učí nás ho milovat. Protestanti nás zase mohou velmi obohatit svou velkou otevřeností vůči Božímu slovu, které bychom měli číst každý den a brát si ho jako kompas v každé životní etapě.
https://www.ekai.pl/przelozony-generalny-chemin-neuf-dzis-niezbedne-sa-wspolnoty-formujace-uczniow-misjonarzy-oraz-budujace-jednosc/