Dariusz Piórkowski SJ

příspěvek na facebookovém profilu 20.dubna 2024

Jsem přesvědčen, že když papež František mluví o učení se rozlišování, není možné se to dnes naučit bez znalosti základů psychologie. Vím, že se často na tomto místě objevuje obvinění z psychologizace víry, že to ohrozí morálku, protože "všechno" se dá vysvětlit, zdůvodnit výchovou, zraněními, geny atd. 
Ne, o to zde nejde. Psychologie a další vědy o člověku nám odhalují tu část pravdy, kterou dřívější významní lidé, včetně světců a mystiků, intuitivně pojmenovali jiným jazykem. 
Rozpoznání bez psychologie, někdy i bez psychoterapie, je dnes již nemožné. Pravděpodobně ještě hodně vody poteče ve Visle, než se to plně dostane do oficiálního učení církve. Již nyní se dělají malé krůčky. Například Katechismus přinejmenším na dvou místech zmiňuje podvědomí a vliv otce a matky na obraz Boha. Jedná se o základní objevy Sigmunda Freuda. Někdo to může odmítnout a vysvětlovat vše "duchovně", ale člověk není jen "duchovní". Život víry se často nepohne kupředu, pokud se nevypořádáme se svými falešnými představami a obrazy rodičů, které promítáme do Boha. Myslím, že s tím zápasí většina ateistů. Ale stejně tak i mnozí věřící.
Mnoho utrpení a zkreslení v různých společenstvích, ve zpovědnici, v pastoraci pramení z toho, že se psychické jevy (pocity, tělesnost) snažíme "léčit" pouze modlitbou. Ba co víc, poruchy se mohou oblékat do krásných teologických hesel, zakrývat Boží vůlí, ospravedlňovat zbytečným utrpením, násilím a manipulací, živit něčí narcismus a nafouklé ego, oblékat to všechno do zbožného hávu. Ďábel působí v církvi zdánlivou dobrotou. Odříznutí se od vědy, od světla vycházejícího z přirozeného poznání, často vede k hrozným zneužitím.
Psychologii a psychoterapii lze využít i k tomu, aby se pastýři, duchovní správci - také laici - naučili, jak doprovázet druhé na jejich cestě víry. Proč je dnes psychoterapie tak populární? Protože jsou lidé více nemocní a narušení? To si nemyslím. Jedním z nejdůležitějších důvodů je to, že v terapii se lidé cítí být vyslechnuti, přijati, bez odsuzování a morálních soudů na počátku. A to je to, co v církvi chybí. Rozlišování zahrnuje učení se tomuto umění. Nejde o rozmazávání morálky, ale nejprve o pochopení, přijetí člověka. 
Nedávno vyšla velmi zajímavá kniha. O velmi citlivých mužích. Ženy jsou také velmi citlivé, ale ne o tom chci mluvit. S takovou citlivostí se rodí téměř 1/4 lidstva. Autor správně poukazuje na to, že spousta mužských problémů, závislostí, poruch, depresí pochází z toho, že svou vysokou citlivost neznají/nepřijímají/odmítají. Proč? Protože často společensky nezapadá do "modelu" mužnosti. "Skuteční" muži se neumí vcítit, necítí, nepláčou, nevnímají jemnosti, protože někdo řekl, že to jsou ..... ženské vlastnosti. Hloupost. Paradoxem je, že je snazší snášet muže, který je závislý, než muže, který uznává svou citlivost. Je to záležitost temperamentu, nervového systému, se kterým se člověk narodí. A buď to přijme, nebo s tím bojuje a ničí se.
Kniha na mnoha příkladech ukazuje, kolik falešných stereotypů, vzorců a představ o mužství a ženství jsme si ve společnosti a v církvích vytvořili. A přesto jsme je posvětili, jako by byly zjeveny z nebe. Jenže jsou nepravdivé. Teprve moderní věda tyto lži, které jsme povýšili na zjevenou pravdu, odhaluje. Právě o tom je rozlišování, třídění toho, co je pravdivé, od toho, co je falešné.
Taková citlivost je velkým zdrojem a darem pro druhé, ale často musí nejprve projít bolestnou cestou očisty. Někdy ji lidé dlouho vnímají jako zdroj bolesti a balastu. Nemusí tomu tak být.
Tuto knihu doporučuji nejen mužům, kteří mají pocit, že jsou takto citliví nebo s tím neustále bojují, ale i ženám, které chtějí lépe porozumět svým snoubencům, manželům. Mnohým mužům může toto poznání přinést úlevu a větší vnitřní svobodu.
Velmi dobré a užitečné čtení.
Níže se můžete podívat na obsah:
https://wydawnictwowam.pl/prod.wysoko-wrazliwi-mezczyzni.38739.htm?sku=94196&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR0qho7ZGfIJ6anphlre94o7Alc4hO4ocfn_VeExeyeD_zlk15E38nkXvaQ_aem_AePt23idja3mvaA9n-KVTvCX3X86fcyfuBTS5RZBgDtYoQ_pPCqEQeU_lA6qWA_EajukCCqBHC1I1FOk5fWS-tnt