Proč mladé ženy opouští náboženství a jak je dostat zpět?

V posledních dvaceti letech opouštěli církev častěji muži než ženy. Nicméně podle nedávné studie ve Spojených státech nyní po několika dekádách více mladších mužů v církvi setrvává, zatímco ženy odcházejí.

image:Image 58/source/orig/57562_38263_0_shutterstock-2047556999.jpg 

Foto: Shutterstock

V rámci průzkumu posledních tří generací (baby boomers, generace X a mileniálů) muži opouštěli náboženskou víru častěji než ženy. Nyní je tomu naopak. Podle dubnového průzkumu Survey Center on American Life a American Enterprise Institute (AEI) se ženy z generace Z od náboženství odklánějí častěji než muži, a to v poměru 54 % ku 46 %.

Odborníci poukazují na to, že vlivem může být také postoj církev ke kontroverzním tématům. Podle průzkumu General Social Survey z roku 2022 je 54 % mladých žen pro tzv. možnost volby (pro choice), pokud jde o otázku LGBTQ, 31 % žen z generace Z se ztotožňuje s postoji této komunity, zatímco mezi stejně starými muži je to pouze 15 %.

Mladé ženy jsou tedy stále liberálnější a progresivnější, zatímco nová generace katolických kněží je výrazně konzervativnější. Sekulární média, jako například Associated Press, upozorňují, že mladí lidé se nově také více přiklánějí k tradičním hodnotám katolické církvi. Co lze z těchto trendů vyvodit?

Daniel Cox, který průzkum vedl, se domnívá, že obrat skutečně souvisí s otázkami, jako jsou například potraty. „Můj osobní názor je, že za tento posun je do značné míry zodpovědný rostoucí politický liberalismus mezi mladými ženami a rostoucí pozornost k tématu potratů po rozhodnutí nejvyššího soudu v USA,“ uvedl Cox pro CNA.

57 % z generace boomers, kteří opustili své náboženství, byli muži, žen z této kategorie bylo pouze 43 %. Tento vzorec u mužů a žen pokračoval i v generaci X (55 % a 45 %) a v generaci mileniálů (53 % a 47 %). V generaci Z se však tento trend obrátil, neboť pouze 46 % těch, kteří opustili své původní náboženství, byli muži, 54 % jsou ženy.

Noelle Meringová, pracovnice Centra pro etiku a veřejnou politiku a autorka knihy "Awake, Not Woke"  se domnívá, že příčinou tohoto generačního posunu mohou být rozšířené politické ideologie, které jsou však odtržené od toho, co lidské bytosti skutečně jsou a ovlivňují podstatu toho, co znamená být ženou: „Jsme fyzicky odolnější ve své schopnosti rodit a pečovat o děti, ale jsme zranitelnější ve svém vlastním těle. Ideologie nám říká, že naše těla mohou být čímkoli, což způsobuje, že vlastně nic neznamenají.“

Zatímco známá pro-potratová rétorika říká "moje tělo, moje volba“, katolický pohled i nadále potvrzuje důstojnost lidského života ve všech jeho stádiích. Mladé ženy se také častěji označují za feministky, přičemž téměř dvě třetiny žen z generace Z (18-29 let) uvedly, že se domnívají, že církve nezacházejí s muži a ženami stejně. S tímto názorem souhlasí také ženy z generace mileniálů (přibližně 64 % žen ve věku 30-49 let).

Podle průzkumu agentury Pew je však generace Z také tou nejosamělejší a společenství nevyhledává ani v místních církevních komunitách. Podle studie existuje větší pravděpodobnost, že Američané, kteří se hlásí k nějakému náboženství, se cítí blíže ostatním než ti bez náboženského vyznání, a to velkým rozdílem (73 % ku 51 %).

Noelle Meringová navrhuje začít  "apoštolát" založený na přátelství a pohostinnosti, který by přivedl ženy z generace Z zpět. Meringová je také spoluautorkou série „Teologie domova“, která ukazuje, jak mohou ženy prožívat své povolání v jakékoli fázi života prostřednictvím vnášení krásy do svých domovů. „To je jeden z hlavních cílů tzv. teologie domova. Ukázat - ne jen vyprávět - jak vypadá skutečná křesťanská antropologie vtělení. Lidová představivost je plná dominantních popkulturních zkreslení. Katolíci by měli reagovat tím, že budou vydávat média, která odrážejí naši skutečnou přirozenost.“ 

Existuje ještě jedna oblast, kde katolická církev zaznamenává velké množství konverzí. Živé a tradiční farnosti přitahují mladé muže i ženy. Jak v dubnu informoval National Catholic Register, zpravodajský partner CNA, k církvi se hlásí mladí lidé v USA z univerzitních kampusů. 

Obnovení společenství může být také klíčem k navrácení té méně věřící generace zpět do církve. Politolog a statistik Ryan Burge, spoluautor knihy „The Great Dechurching“ (Velký odklon od církve) s Michaelem Grahamem a Jimem Davisem, ve svém výzkumu zjistili, že lidé, kteří se od církve distancovali, by se do ní vrátili, kdyby tam byli jejich přátelé.

„Provedli jsme sérii tří průzkumů, abychom zjistili, proč lidé odešli a co by je přimělo vrátit se zpět do kostela. Přátelé se umístili na předních místech v žebříčku u všech typů odloučených skupin. Teologické důvody se často umisťovaly velmi nízko.“

Apoštolát přátelství a pohostinnosti může být nejen odpovědí na krizi osamělosti, ale pomůže také lidi přivést blíže k církvi. Možná nedokážeme dostat své přátele do kostela, ale můžeme je pozvat na kávu nebo večeři,“ poznamenala Meringová.

Zdroj: CNA

https://www.cirkev.cz/proc-mlade-zeny-opousti-nabozenstvi-a-jak-je-dostat-zpet_38263