Vtělení světového názoru
Padesátý první týden: Vtělení
Richard Rohr popisuje transformační sílu inkarnačního pohledu na svět:
Čtyři světové názory
Došel jsem k závěru, že existují čtyři základní světonázory, i když mohou být vyjádřeny mnoha způsoby a nemusí být nutně odděleny.
Materiální světonázor
Ti, kdo zastávají materiální světonázor, věří, že vnější, viditelný vesmír je konečným a “skutečným” světem. Lidé tohoto světonázoru nám dali vědu, techniku, medicínu a většinu toho, co dnes nazýváme “civilizací”. Materiální světonázor má tendenci vytvářet vysoce konzumně orientované a soutěživé kultury, které se často zabývají nedostatkem, protože materiální statky jsou vždy omezené.
Duchovní světonázor
Duchovní světonázor charakterizuje mnoho forem náboženství a některé idealistické filozofie, které uznávají nadřazenost a konečnost ducha, vědomí, neviditelného světa, který stojí za všemi projevy. Tento světonázor je částečně i dobrý, protože zachovává realitu duchovního světa, kterou mnozí materialisté popírají. Duchovní světonázor dovedený do extrému se však málo stará o zemi, bližní nebo spravedlnost, protože tento svět považuje z velké části za iluzi.
Kněžský světonázor
Zastánci toho, co nazývám kněžským světonázorem, jsou většinou sofistikovaní, vyškolení a zkušení lidé, kteří cítí, že jejich úkolem je pomáhat nám skloubit hmotu a ducha. Nevýhodou je, že tento pohled předpokládá, že oba světy jsou ve skutečnosti oddělené a potřebují někoho, kdo je opět spojí dohromady.
Inkarnační světonázor
V protikladu k těmto třem je inkarnační světonázor, v němž se chápe, že hmota a Duch nikdy nebyly oddělené. Hmota a Duch se navzájem zjevují a projevují. Tento pohled spoléhá více na probuzení než na spojení, více na vidění než na poslušnost, více na růst vědomí a lásky než na duchovenstvo, odborníky, morálku, písma nebo předepsané rituály.
Inkarnační názor u františkánů
V křesťanských dějinách se s inkarnačním pohledem na svět nejsilněji setkáváme u prvních východních otců, v keltské spiritualitě, u mnoha mystiků, kteří spojovali modlitbu s intenzivní sociální angažovaností, ve františkánství obecně, u mnoha přírodních mystiků a v současné eko-spiritualitě.
Inkarnační názor je k naší škodě zatím málo propagován
Celkově lze říci, že materialistický světonázor je zastáván v technokratickém světě a oblastech, které jeho stoupenci kolonizují; duchovní světonázor zastává celé spektrum opojných a esoterických lidí; a kněžský světonázor najdeme téměř ve všech organizovaných náboženstvích.
Inkarnační světonázor zakládá křesťanskou svatost na objektivní a ontologické realitě, nikoli pouze na morálním chování. To je jeho velkou výhodou. Přesto je to důležitý skok, který tolik lidí ještě neudělalo.
Výhody inkarnačního názoru- je lidsky praktický
Ti, kteří tak učinili, se mohou cítit stejně svatí na nemocničním lůžku nebo v hospodě jako v kapli. Mohou vidět Krista ve znetvořených a zlomených stejně jako v takzvaně dokonalých nebo přitažlivých lidech. Mohou milovat a odpouštět sobě i všem nedokonalým věcem, protože všichni nesou Imago Dei stejně, i když ne dokonale. Vtělené Kristovo vědomí bude obvykle směřovat k přímým sociálním, praktickým a bezprostředním důsledkům. Nikdy se nejedná o abstrakci nebo teorii. Není to pouhá líbivá ideologie. Je-li to skutečně inkarnační křesťanství, pak je to vždy “praktické” náboženství, a ne pouze esoterika, systémy víry nebo kněžské zprostředkování.
Prameny:
Adapted from Richard Rohr, The Universal Christ: How a Forgotten Reality Can Change Everything We See, Hope for, and Believe (New York: Convergent, 2019, 2021), 241, 242–244.
Image credit: A path from one week to the next—Madison Frambes, Untitled 7, 5 and 8 (detail), 2023, naturally dyed paper and ink, Mexico, used with permission. Click here to enlarge image.
Together we are the incarnate hands and feet and body of God.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.