Zpovídáte rád?

zpověď, kajícník / foto-ima-

Zpovídáte rád?

Zpovídám rád odedávna. Ne, že by hříchy byly nějak zábavné nebo zajímavé. A také ne proto, že by to posilovalo mé sebevědomí. Ale jsem rád, když mohu být druhému člověku nejen naslouchajícím uchem, ale hlavně poslem Božího milosrdenství. Pronést slova rozhřešení a vědět, že se v tu chvíli něco úžasného děje, to je radost a síla. Někdy až k slzám. 

Co vás zpovídání naučilo?

Naučilo mne toho hodně o lidech. O jejich víře, bolestech, nejistotách, vnitřních bojích. O skrytých trápeních lidí, která nejsou vidět a odkryjí se až ve zpovědnici. A také, jak povrchní jsou často mé soudy o druhém člověku, když vidím jen povrch, a ne hlouběji do nitra. Ukázalo mi ale také to, jak silné jsou v oblasti svědomí, hříchu a odpuštění „vtisky“, kterými byl člověk formován v dětství či raném mládí. A jak je mnohdy i jako dospělí nedokáží změnit, i když jsou hodně nedokonalé a deformují víru.

Co vás jako zpovědníka dokáže potěšit?

V prvé řadě upřímnost kajícníka. Zvlášť když se ukáže, že si cestu do zpovědnice musel sám v sobě pracně vybojovat. 

A zarmoutit?

Povrchnost, zvykovost, neupřímnost nebo nedůvěra v milosrdného Boha. Ovšem nedůvěra je hlavně trápením pro kajícníka. Ubližuje mu a nelze ji nijak rychle a „zvenčí“ odstranit. Kdo ví, z čeho vyrostla!

Je zpověď podle vás základním kamenem služby kněze?

Aby z toho byl dobrý základ, musí být základních kamenů víc, jen zpověď nestačí. I když za mlada mi říkal nezapomenutelný páter Reinsberg, že bez poctivé a věrné zpovědní služby těžko vybudovat farnost. Sám toho byl příkladem.  /…/

Co říkáte na argument – vždyť zas budu hřešit, tak proč bych se měl zpovídat?

Uklízíte doma jen jednou za život a pořádně, nebo uklízíte každý den a týden, i když to zas budete muset opakovat? A když se někoho v rodině dotknete, nebudete se mu omlouvat, protože se vám to přece stane zas? Kdo chápe zpověď jen jako jakési rituální sebeobvinění a k tomu přesvědčení, že by měl opravdu slíbit, že už žádnou chybu nebude opakovat, ten bude nejspíš považovat zpověď za zbytečnou. Kdo žije svou víru jako vztah s Bohem a zpověď jako setkání s uzdravujícím Kristem, ten o odpouštějící setkání a nové a nové uzdravení z hříchu bude stát. Představa, že by vyznáním hříchu měly všechny mé chyby skončit, je bludná. Chtít nehřešit mohu a mám. Ale slíbit, že už nebudu hřešit, to přece nemohu! /…/

Jednou jste zmínil, že necitlivým přístupem může kněz při zpovědi ublížit. Narazil jste na to?

Může a bohužel se to stává. Když jsem jako mladý kněz zpovídal občas někoho po třiceti či čtyřiceti letech a dostali jsme se k otázce, jak taková pauza vznikla, bylo nejednou příčinou zranění, které kajícník už dávno ve zpovědi utrpěl.

Také se někdy stalo a stává, že je kajícník zvyklý na zpovědníka, který se na nic nikdy nezeptá a nijak osobně s kajícníkem nemluví. Potom ho zcela vyvede z míry situace, kdy s ním zpovědník chce zavést hovor. Zpovědník ale má vědět, že kladení otázek ve zpovědnici je velmi choulostivá věc a že se svátost smíření nemá podobat policejnímu výslechu.

Je ale třeba také říci, že se některým nedorozuměním a z nich plynoucím zraněním nelze i při velké snaze vyhnout. Mnohdy vidí zpovědník kajícníka poprvé (ba dokonce ho ani ve zpovědnici pořádně nevidí), slyší poprvé jeho vyznání a má se zorientovat tak, aby kajícníka dobře pochopil a dobře mu posloužil. Navíc, aby nezranil nějakou jeho představu nebo očekávání, o nichž samozřejmě nic neví. Proto je tak důležité, abych se jako zpovědník modlil takříkajíc cestou do zpovědnice, ve zpovědnici při zpovídání i potom a aby kajícník uznal, že vševědoucí je Pán Bůh, ale ne pan farář či kaplan.

Se svolením zpracováno podle knihy: Aleš OpatrnýS Pánem Bohem se žije naživo
kterou vydalo Karmelitánské nakladatelství www.kna.cz. Redakčně upraveno.

 

 

Aleš Opatrný se dožívá 80 let

Aleš Opatrný se dožívá 80 let

Mons. doc. Ing. Mgr. Aleš Opatrný, Th.D. (* 3. 3. 1944 Praha)

Soustružník, strojní inženýr, kněz, doktor teologie, vyhledávaný a oblíbený duchovní průvodce, kazatel a autor duchovní literatury. Vystudoval Fakultu strojní na ČVUT v Praze, Cyrilometodějskou bohosloveckou fakultu v Praze – Litoměřicích a Cyrilometodějskou teologickou fakultu Univerzity Palackého v Olomouci.

Roku 1974 byl vysvěcen na kněze a zprvu působil v duchovní správě v Plzni. Kvůli úspěšnému působení zejména mezi mládeží byl komunistickou totalitní mocí odsunut do pohraničí (Toužim). Po roce 1989 se plně zapojil do veřejného života církve. Věnoval se přednáškové a publikační činnosti. Založil a vedl Pastorační středisko pražské arcidiecéze (1991–2004), stál za zrodem a rozvojem internetových projektů vira.cz, pastoace.cz. Dále byl spoluzakladatelem Společnosti pro studium sekt a nových náboženských směrů a vedoucím katedry pastorálních oborů na KTF UK.

V roce 2011 jej papež Benedikt XVI. jmenoval čestným prelátem Jeho Svatosti, od roku 2009 je Aleš Opatrný kanovníkem (a následně proboštem) Vyšehradské kapituly. Několik neformálních výpovědí o Aleši Opatrném naleznete zde: Řekli o Aleši Opatrném (2004). Některé dostupné knižní tituly autora naleznete zde.

 

Autor: Aleš Opatrný 

Témata: Pastorace (obecně) | Zpověď, svátost smíření | Modlitba | naslouchání

Související texty k tématu:

Svátost smíření, zpověď
Příprava ke svátosti smíření Vysvětlení jednotlivých částí svátosti a zpovědního zrcadla
Svátost pokání a smíření Přednášky z kurzu pro kněze na téma „Návrat k Otci“.
Dej Ježíšovi příležitost, aby tě skrze zpověď uzdravil... 
Lze si hříchy ´odpracovat´?
Mnohdy odkládáme svátost smíření, protože se bojíme… 
Proč se zpovídáme? A proč je to dobré?
Uzdravení vztahů, které jsme zatížili svým hříchem
- Další texty k tématu zpověď v rejstříku tohoto webu

https://www.pastorace.cz/clanky/zpovidate-rad