Typologie farářů Petra Hrušky mi připomněla otázku typologie farníků. Podobně jako skupinová dynamika má typologii členů skupiny bych viděl jako zajímavé mít typologii farníků. Už jsem někde potkal hezké obrázky na to téma. Někdy na seminářích o farnosti pořádané hnutím za lepší svět kdysi dávno na Velehradě. 

V článku prezentovaná "typologie farářů" vznikla někdy v dřevních časech mé farářské služby, snad někdy v letech 1995 až 1999 v Chodově. V každém případě, ač na sobě nese nános mého tehdejšího idealismu, v sobě má, myslím, nějaké racionální jádro. Nebo třeba aspoň pobaví. ;-)

Typologie farářů

Následující typologie farářů byla zpracována "vědeckou" metodou pozorování blízkého i dalekého okolí a pozorováním vlastních (často nevědomých) sklonů. Tyto zjednodušené škatulky nemají sloužit k posměchu, ale spíše k pochopení, k troše nadhledu a především jako jakési zrcadlo pomáhající odkrýt často nepřiznané a podvědomé tendence naší služby. Možná taky k přemýšlení o tom, co je od nás vlastně očekáváno. A když k ničemu jinému, tak alespoň pro zasmání (nejlépe nad sebou samým).

Pečovatel

Za své věřící vše udělá, nic na nich nechce, na vše stačí sám, vše zařídí (on to totiž umí nejlépe - od čeho 5 let studoval KTF UK): obstará kostel, zajistí topení i květiny, odzpívá žalm i sežene dárky k vánocům. Farní ani ekonomickou radu nezakládá, aby farníky nepřetěžoval. Účetnictví si dělá sám, z téhož důvodu. Nikoho nepokárá, všem vymodlí, co potřebují, rád všechny obejde. Na všechny je velmi hodný. Nejčastěji káže o blíženecké lásce, případně o jednotě.

Nevýhodou je, že nesmí umřít, neboť bez něj se netrénované nožičky víry u každého okamžitě podlomí (zvlášť, nastoupí-li po něm kněz-manažer).

Manažer

Díky pečlivému studiu statistik a různých sociologických a pastoračních analýz přesně zná situaci farnosti i širokého okolí. O každém farníkovi si na počítači vede podrobné osobní záznamy: o jeho přednostech, nedostatcích, hřivnách a charismatech. Ví přesně, kam a kdy chce farnost dovést a má pro to zpracován přesný časový harmonogram. Ve strategickém pastoračně-evangelizačním plánu rozvoje farnosti má přesně stanovenou vizi rozpracovanou do záměrů, cílů a strategií. Rozděluje přesně definované úkoly a služby, vždy doprovázené písemným pověřením a zadáním.

Pozitivně motivuje spolupracovníky k co největšímu výkonu, který pak přesně kontroluje a hodnotí. Farní radu má, ale diplomaticky ji užívá jen jako prostředku k dosažení již předem rozhodnutých cílů. Často káže o nutnosti změnit ztuhlé církevní struktury a o zavádění PC techniky. Z míry ho vyvede pouze porucha počítače.

Problémy však mívá s tím, jak přimět Ducha svatého, aby vanul podle v pastorační strategii pro něj přesně určeného směru.

Generál

Do plné krásy se má možnost rozvinout pouze ve větších městských farnostech. Má vypracován přesný pyramidový systém oblastí zodpovědnosti. Farnost je rozdělena na sektory a pracovní skupiny. Každý je zodpovědný nějakému vedoucímu, ten opět vedoucímu vedoucích atd. Shora dolů plynou rozkazy, zdola nahoru pak hlášení o jejich provedení a o nastalé situaci. Na všechno je vypracován zvláštní úvodní kurs, seminář či školení několika stupňů. Do účetnictví nechá nahlédnout jen těm nejvěrnějším. V kázáních rád užívá příklady z Velké vlastenecké nebo rozebírá problémy vstupu ČR do NATO (dle svého politického názoru).

Když se farník trpělivě prodírá touto sítí, může se stát, že se v pyramidě vyšplhá tak vysoko, že pana faráře pak bude moci poznat a pozdravit dokonce osobně (např. na zasedání velitelského štábu, pardon, farní rady).

Lážo-plážista

Podle možností odslouží pár mší ve všední dny a 2 mše v neděli. Často teprve v kostele zjistí, že ve farnosti žijí ještě nějací věřící. To však jen v případě, že se na ně během mše někdy omylem podívá. Že ve farnosti žijí také nevěřící a hledající, to snad jen mlhavě tuší (tuší-li vůbec). Po lidech vůbec nic nechce. Je rád, když oni po něm také ne. Křtí na požádání ihned nebo do tří dnů. Žádné problémy s ním nejsou, protože často o něm nikdo nic neví. Když se někdo ujme ministrování, je rád. Když ne, nevadí mu to.

Občas vyrazí na lyže nebo na pláž. Často kombinováno s nějakou specializací danou jeho osobním hobby: dříve včelař či chovatel psů, zahrádkář, sběratel všeho možného i nemožného (starožitností, známek, hub), historik umění nebo oběť (rodinného klanu) vlastní hospodyně, dnes nejčastěji TV či PC-fanda, u sportovněji založených pak turista, cyklista či (bohužel i) alkoholista.

Často se jeho zaměření pozná právě podle citovaných příkladů do jeho (často ze starých zásob čtených) kázání (káže-li vůbec). Nastoupí-li do farnosti po (více jak 2 roky působícím) manažerovi či generálovi, do dvou měsíců zděšeně uprchne (je-li melancholik) nebo se mu vylidní farnost (je-li flegmatik a je-li kam utéci).

Diktátor (guru)

Co řekne on, je vždy pravda. 2. Není-li to pravda, platí bod 1. Často je obklopen nimbem posvátného úřadu, ve kterém "neúnavně pracuje pro spásu duší". Ve verzi "guru" pak nimbem hluboké modlitby a duchovního vědění. Na rozdíl od generála nikomu nedeleguje žádnou zodpovědnost. Všechno ví, o všem proto může ihned bez porady s jinými závazně rozhodnout (v "guruovské" verzi na základě osobního charismatu a duchovního poznání nebo se slovy "matka církev tak učí"). Nemá žádné spolupracovníky. Pouze zaměstnává (guru krok za krokem vede) poměrně vysoký počet věřících a svěřuje jim vždy konkrétní jednotlivé úkoly. Jsou to většinou ti, kdo mu první přijdou pod ruku (guru si ovšem své "žáky" pečlivě vybírá).

Díky své důslednosti dosáhne časem toho, že jsou všichni schopni všeho (guru dosáhne toho, že žáci se stávají jeho věrnými kopiemi). Není schopen jakékoli pastorační spolupráce s jinými kněžími a často velmi těžce prožívá nutné zlo prvních kaplanských let. V guru-vydání je nějakou poměrně úzkou skupinou lidí ve farnosti (často dívky kolem 15 let) až zbožňován, ostatními je buď vážen (má-li širší rozhled) nebo nesnášen (při mladické pyšné zaujatosti sebou samotným). Nejčastěji káže o poslušnosti (guru pak tichým hlasem hypnotizuje příznivce). Při jeho odchodu jedna skupina farníků píše petice na biskupství, druhá si oddychne.

František dobrotivý

Skvělý starý pan farář (nejlépe v kombinaci se stařičkou paní katechetkou), v jehož čistém pohledu při setkání s ním vidíte celé dětské nebe. Vůbec nic už neorganizuje, často bývá napůl slepý, a tak má u sebe pár lidiček, kteří mu pomáhají žít, sloužit mši svatou a rozdávat radostný pokoj až do smrti. Lidi (věřící i nevěřící) jej mají moc rádi a mnoha z nich velmi pomohl, přesto, že jim nikdy neřekl více než: "Pán Bůh vás má rád!" a "Buďte na sebe hodní!"

Problém je, že tento typ v plzeňské diecézi skoro vymizel s odchodem stařičkého P. Františka z Kynšperka n. O.

Demokrat

Samozřejmě že má založenou pastorační radu a ekonomickou radu, na kterých vede diskuse podle všech zásad efektivního vedení porad. Do omrzení je schopen a ochoten diskutovat o hodnotách, cílech, prioritách a postupech. O každém plánovaném rozhodnutí nechává hlasovat. Nikdy nic nerozhoduje sám, vždy musí být kryt většinou. Často káže o "církvi zdola" a o tom, že "církev jsme my".

Problém je, chybí-li jasná shoda nebo je-li většina těsná. Pak je celý chod farnosti paralyzován. Velmi náročná situace nastane, zdědí-li farnost po pečovateli nebo lážo-plážistovi.

Specialista

Přesto, že má na starosti běžnou farnost, specializuje se na mládež, na děti, na nemocné, na charismatiky, na fokolaríny, na Romy či bezdomovce. V rámci farnosti rozvíjí mohutné, velmi specializované pastorační projekty. Má velké úspěchy, proto je zván na všechna možná zasedání na úrovni vikariátu, diecéze, biskupské konference či dokonce mezinárodní. Je-li občas přítomen i ve své farnosti, zpracovává různé důležité pastorační studie pro vyšší místa nebo překládá zahraniční literaturu.

S ostatními skupinami, které nepřesahují do jeho specializace, udržuje jen udržovací kontakt. Pokud nebude urychleně uvolněn z běžné pastorace, jeho farnost vymře nebo přejde k jehovistům.

Stavitel (opravář)

Přesně se vyzná v současné ekonomice, ví, jaká je inflace, podle situace převádí farní konta z jedné banky na druhou, podniká s cennými papíry, má dobré kontakty se všemi podnikateli ve městě i s dobročinnými spolky v a starousedlíky z Německa i Rakouska a díky tomu všemu hravě zajišťuje veškeré opravy, rekonstrukce a renovace budov ve svých farnostech. Na všechny stavby sám osobně odborně dohlíží poté, co ve spolupráci s architektem zpracoval projekt a prosadil jej přes odpor památkářů k realizaci. Kostely i fary v jeho správě jsou skutečným skvostem církevních staveb. Lesklá mramorová podlaha se naštěstí nemusí moc často uklízet, protože je před zvědavými turisty chráněna bytelnou mříží s velkou kasou a v neděli ji ty tři babičky taky moc nezašlapou.

V "opravářské" verzi pak tento typ faráře dělá vše výše uvedené, pouze v trochu amatérštějším měřítku: běhá po kostele i faře stále v montérkách a vedle cedule "farní úřad" visí nápis "Ferda Mravenec - práce všeho druhu".

Antipater

Kněz (pater), který je proti něčemu vysazený (anti). Předmět antipat(er)ie může být libovolný (komunisti, agenti StB, cigáni, kapitalisti, USA, Klaus, demokracie, hříšný svět, prohnilý západ, progresisti v čele se Štampachem a AD, konzervativci v čele s Wolfem a Reportem či Světlem, Opus Dei, charismatici, fokolaríni, farní rady, biskup se svými poradci atd. atd.). Toto antizaměření pak výslovně či skrytě proniká každé jeho kázání. Jeho koníčkem je kritika hlava nehlava.

Má utkvělou představu, že zastánci jeho (ne)oblíbené anti-strany jsou prolezlí ve všech státních i církevních strukturách. Jakékoli přesvědčování o opaku je zcela neúčinné, protože je pak dotyčný rychle podobně zaškatulkován také. Šíří kolem sebe zvláštní kouzlo (přitažlivé zvlášť pro ty, kterým se stýská po mocném společném nepříteli církve, proti kterému se mohlo černobíle bojovat).

Zcela zmatený zůstane, když objeví (pokud to vůbec objeví), že kus všeho toho, proti čemu bojuje, je také v něm. Jestliže se mu někdo z představených začne míchat do jeho záležitostí, dá jim příslušnou nálepku a založí vlastní anti-církev.

Liturgista

Jeho hlavním zájmem je krása, lesk a sláva liturgie všeho druhu. Kostel má zařízen na vysoké umělecké úrovni. Zlaté ornamenty a vzácná řezbářská gotická díla se dle přesného scénáře při bohoslužbě postupně vynořují z oblak kadidlového kouře prosyceného majestátními zvuky barokních varhanních skladeb či hlubokého chorálu. Během bohoslužby je přístup do kostela (i z kostela) uzavřen, aby nic nemohlo narušit majestát a nádheru liturgie a soustředěnost věřících (většinou rádoby-intelektuálů). Ministrantská suita je přesně vycvičená, každý pohyb má svůj hluboký smysl a nemá-li, je alespoň předem přesně určen a nacvičen. Na kůru se střídá podle situace a druhu liturgie velký sbor s přizvanými sólisty, menší farní schola a dětský sbor provázený houslemi a cellem.

Kněz - liturgista se v tom všem cítí jako v sedmém nebi a jemnými pokyny dolaďuje celou dramaturgii. Vyskytne-li se však ve farnosti křičící dítko v kočárku, vyvstává vážná a těžko řešitelná nerudovská otázka: Kam s ním?

Pneumatik

Již od seminárních dob (nejpozději od jáhenského svěcení) je proniknut Božím "pneumatem" (= Duchem), což mu umožňuje vše řešit (či spíše neřešit) v modlitbě. Na každý problém svých farníků má velmi hlubokou odpověď ("Budu se za vás modlit" či "Více se za to modlete"). Na modlitbách skutečně stráví většinu dne (a často i noci). Teprve po čase farníci pochopí, že jeho rozespalý výraz při příchodu ke dveřím fary je spíše známkou hlubokého mystického vytržení, ze kterého jej vyrušil zvonek.

Je-li takovýto mysticky zaměřený kněz spíše společenské povahy, bude pilným organizátorem všech možných adorací a modlitebních společenství. Pokud navíc byl v Medugorije nebo četl Dona Gobiho, bude z celé farnosti budovat jedno velké večeřadlo a prorokovat brzkou záhubu všem nemariánským křesťanům (to v jisté kombinaci s typem "antipater"). V kombinaci s "demokratem" se bude zasedání farní rady z velké části skládat ze společné modlitby nebo ze sdílení duchovních zkušeností.

Problém nastává v zimě, kdy je pneumatiky třeba vyměnit za zimní. A ty mají zas trochu jiné jízdní vlastnosti.

Psycholog-therapeut

Někdy se prolíná s diktátorem guruovského typu. Prosazování svých názorů však zaobaluje do složitých psychologických postupů a termínů, takže dovede vyvolat zdání vzdělanosti a neomylnosti. Díky pár psychologickým trikům si velmi rychle získá naivní skupinu farníků. Po knězi - staviteli či revolucionáři působí na většinu farnosti jako jemné pohlazení, zvláště pokud se jeho psychologické znalosti stačily začlenit do jeho přirozeného lidství a duchovního života.

Není-li tomu tak, cítí se člověk u něj při zpovědi jako v křesle při psychiatrickém vyšetření a těžko s ním navazuje normální lidský vztah.

Idealpater

S chutí si zazpívá s dětmi, ale také dovede potěšit staré. Liturgii nechá zaběhlou ve starých navyklých kolejích bez jakýchkoli změn, ale tak, že se stane přitažlivou a srozumitelnou i pro mladé, do kostela náhodou přišlé lidi. Je "schopen" obsloužit takřka neomezené množství far, farností, kostelů, škol, nemocnic, atd..., ale má zároveň dost času pro každého osobně. Chodí na několik nedělních obědů, aby nemusel nikdy odmítnout, ale také sežene peníze na opravu rozpadajícího se kostela, zorganizuje ji a osobně na ni dohlíží.

Rozhoduje demokraticky, ale tak, aby se o věcech nemuselo moc přemýšlet, diskutovat, ani se k nim vyjadřovat. Kostel neznesvěcuje žádnými novotami (např. dětské divadlo), ale zároveň z něj vytvoří domov pro celou farní rodinu (včetně dětí). Z Kancionálu zpívá jen a jen staré známé písničky, a přesto dává prostor i kvalitním melodiím Ebena a Pololáníka. Při zavedení nových Mešních zpěvů to zařídí tak, aby se všem ihned líbily.

V kázáních hlásá radostnou zvěst o Otcově lásce a vede k následování Krista, ale tak, že nikdo nemusí nic měnit, nic nového se učit a ničeho se zříkat. Vytvoří z farnosti farní rodinu otevřenou všem potřebám těch nejubožejších, ale tak, že se nikdo nemusí o nic zajímat a nikoho neruší a nepohoršuje péče o nepřizpůsobivé a sociálně zanedbané. Podporuje všechna možná společenství přinášející do farnosti život a přivádějící nové lidi, ale zamezí, aby kterékoli z nich nějak provokovalo a vyčnívalo nad normál. Udržuje všechny staré dobré tradice a zvyklosti ve kterých je dobře starším farníkům, ale tak, že se stanou přitažlivé i pro mladé. Farní mši slouží v 8:30 i v 10:00 hod. zároveň.

Parochus simplex (farář prostý)

Ví, že nikdy nemůže být "idealpaterem" a ani se o to nesnaží. Své pečovatelské, lážo-plážové či jiné sklony léčí trochou studia pastorálky, způsobu Ježíšovy služby, častým usnutím v Božím náručí a občasným bratrským přebýváním se svými spolubratry a s biskupem. Z každého typu má v sobě kus a často se to v něm leta mele dohromady, než najde svoji "farářskou prostotu".

Ví, že příliš demokracie škodí, ale v běžných věcech nechává rozhodovat většinu či odborníky. Není proti kráse liturgie, ale umí ocenit i krásnou prostotu mše ve zbořeném kostele nebo na stolku u nemocného. Právě nemocní jsou pro něj prostředníky Božího milujícího pohledu, který jej vede k životu v Božím Duchu a z Božího slova.

Jeho zpočátku všezahrnující služba se postupně soustřeďuje na okruh lidí ochotných vstoupit do společné služby tomuto zraněnému světu. S nimi se sdílí jako s partnery a vrůstá s nimi ve společenství vzájemně závislých, ale svobodných služebníků všech.

Předsedá liturgii, čerpá z ní, káže evangelium a snaží se z něj žít. Pomáhá druhým objevovat jejich charismata, doprovází je do hloubky osobní i společné modlitby (i když jim sám někdy pak nestačí), připravuje je k dílu služby - k budování Kristova těla a spolu s nimi dorůstá do zralého lidství, v Krista (Ef 4,11-16). Nechce vládnout nad jejich vírou, ale je služebníkem jejich radosti (2 Kor 1,24). Touží jim odevzdat nejen evangelium, ale i svůj život (1 Te 2,8). Sdílí se s nimi vzájemně o charismata, je u nich doma a nechává se povzbudit jejich vírou (Ř 1,11n).

Všem se stal vším, aby získal aspoň některé (1 Kor 9,19-22). Aby nakonec mohl říct: "I vy jste plni dobroty, naplněni veškerým poznáním, takže sami můžete ukazovat cestu jeden druhému" (Ř 15,14).

V Chodově, 1995-1999
Petr Hruška

https://agas.cz/blog_clanek.php?clanek=2584