Schopnost komunikovat

Kněz by měl být velmi zdatný v komunikaci. Komunikace je základ jeho práce; používá ji při rozhovorech s farníky, při výuce katechismu, kázání, udělování svátostí a dalších činnostech. Jeho schopnost komunikace má více podob: promluvy před mnoha lidmi, rozhovor s jedincem, vedení a animace malé skupiny, rozhovor s blízkým člověkem. V každé z nich uplatní jinou výbavu.

Při promluvách pro více lidí (kázání, výuka katechismu apod.) využije svou dovednost připravit srozumitelný a strukturovaný proslov, schopnost ho prezentovat, zaujmout, prosadit se, zdůraznit důležité myšlenky. K tomuto se mu hodí i přiměřená dávka sociálního exhibicionismu, uspokojení z prezentace před skupinou lidí.

V rozhovoru potřebuje zcela jiné schopnosti. Komunikačně zdatný kněz naslouchá, snaží se pochopit význam sděleného i neverbálních okolností rozhovoru, naslouchá „ušima, očima i srdcem“ (srv. Křivohlavý 1993). Projevuje zájem a úctu k partnerovi v dialogu. Zná a používá techniky aktivního naslouchání – rezonance, parafráze, reflexe, rekapitulace a další.

Pastorační rozhovor má splňovat několik základních podmínek: bezpodmínečné přijetí, citlivost k emocionálnímu stavu partnera, autenticita, podněty k možnému řešení, k další práci, jinému pohledu na věc, povzbuzování ke konstruktivním řešením (dle Křivohlavého 2001). Umí rozhovor začít, vést ho a ukončit. Dokáže zpracovat i projevy emocí, mlčení, nečekané zvraty v rozhovoru, nebojí se jich.

Kněz by měl dobře znát a hlídat své hranice, vyplatí se zkušenost se zvládáním přenosu a protipřenosu, který se ve vzájemném vztahu objevuje. Užitečná bývá i znalost psychopatologie (pro rozlišení zdravých projevů od patologických), základní vědomosti o různých psychologických zákonitostech (vývojové potřeby dětí a rodiny, fáze truchlení apod.)

Při vedení skupiny (společenství mladých, maminek, seniorů, lidí připravujících se na přijetí svátosti a další) kněz uplatní své organizační dovednosti, schopnost vycítit a reagovat na atmosféru skupiny a na její potřeby, schopnost spolupráce. Je důležité, aby se uměl prosadit, zároveň dokázal vést skupinu demokraticky, aby hlas každého člena měl stejnou vážnost. Zároveň využije podobné vlohy jako při promluvě pro větší skupinu – tedy prezentaci, srozumitelnost, schopnost zaujmout, nadchnout. 

Diplomová práce: Petra Hálková, Některé psychologické charakteristiky kandidátů katolického kněžství 

https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/8261/DPTX_2006_1_11210_ASZK10001_117704_0_27456.pdf?sequence=1&isAllowed=y&fbclid=IwAR0TE2nyP-nwwIu7EZ7rR68lewzWP5w5gBFk6Wvm3jFoV5Y-bgDDW54gDd4